Schijfremmen vs remblokken

Schijfremmen vs remblokken

Schijfremmen vs remblokken - pedaalslag.nl

Tegenwoordig zie je het steeds vaker, schijfremmen op de racefiets. Nadat schijfremmen de standaard is geworden op de crossfiets hoor je vaak dat de racefiets vanzelf zult volgen. Maar is dit wel zo? En is het niet een pure marketingstunt?

Dit hangt af van wat voor soort fietser dat je bent. Om duidelijk te krijgen welk soort remmen het beste bij jouw rijstijl passen, sommen wij enkele eigenschappen van zowel schijfremmen als traditionele remblokken voor je op.

Remweg

Het grootste verschil in de verschillende soorten remmen is voornamelijk de remweg. De remweg van de traditionele remblokken is een stuk langer dan bij schijfremmen. Verder wordt de remweg van remblokken langer bij regenachtig weer. Dit is bij een schijfrem weer niet het geval, hier blijft de remweg onder iedere omstandigheid hetzelfde.

Gewicht

Verder zit er een verschil in het gewicht van de soorten remmen. Zo bestaat een schijfrem uit veel meer onderdelen dan een rem met traditionele remblokken. Ook zal de wielset van een zwaarder zijn als er gereden wordt met schijfremmen. Hier zal een profwielrenner geen hinder van ondervinden doordat hun fiets dan nog steeds even licht is als dat officieel gezien van de UCI mag.

Gevaren van remschijven

Het rijden met schijfremmen kent naast voordelen ook enkele nadelen. Zo kunnen de schijven erg scherp zijn bij een valpartij. Maar een veel vaker gehoorde klacht is dat iemand zijn band kapot geremd heeft doordat hij te hard in de rem kneep. Dit zal je met traditionele remblokjes niet snel overkomen.

Wielen wisselen

wielen wisselen racefiets

Als je in een wedstrijd lek rijdt wil je zo snel mogelijk een nieuw wiel in je fiets. Maar met een schijfrem gaat dit minder snel dan bij traditionele remblokken. Dit heeft te maken met 2 dingen. Ten eerste moet de schijf in de adapter. Dit is veel al een kleine ruimte, en omdat je niet wilt dat het wiel aanloopt kost dit veel tijd.

Ten tweede moet een steekas uit het wiel gedraaid worden. Dit gaat slomer dan bij een wiel met traditionele remblokken. Dit komt doordat je een snelspanner snel los kan trekken.

Aanspannen van remkracht

Iedereen kent het wel. Je bent op de helft van je toertocht en de helft van je remkracht is weg. Met traditionele remblokjes is dit probleem gemakkelijk te verhelpen doordat je gemakkelijk kan draaien aan de rem. Hierdoor verhoog je de remkracht in een handomdraai. Dit is bij een schijfrem vaak veel moeilijker doordat schijfremmen veel al werken op oliedruk.

 

Eigen keuze

materiaal wagen wielrennen

Als competitief wielrenner is het dus af te raden om schijfremmen te gebruiken. Dit doordat het wisselen van een wiel met schijf minder snel gaat dan een traditioneel wiel met een remrand voor remblokjes. Tevens zijn vele neutrale wagens er nog niet op ingesteld dat er renners zijn die met schijfremmen rijden.

De uiteindelijke keuze of dat jij met schijfremmen of traditionele remblokken gaat rijden is natuurlijk altijd aan jezelf.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *