Tips voor bij het afdalen op de fiets

Tips voor bij het afdalen op de fiets

Het klopt dat je sneller daalt door op de bovenbuis van je fiets te gaan hangen en met je neus op het stuur gedrukt. Dit heeft allemaal te maken met het frontale oppervlakte dat bij deze houding geminimaliseerd wordt. En we weten dat iedereen het liefst zo snel en veilig mogelijk naar beneden gaat. Daarom volgen hieronder 5 tips om snel en veilig beneden te komen.

Rem geleidelijk

In iedere afdaling zitten wel een aantal bochten waar je hard moet remmen. Het is belangrijk dat je niet op het laatste moment gaat remmen. Want door op het laatste moment te remmen kan de remrand van je velg te warm worden, waardoor de binnenband klapt. Daarnaast slijten de remblokken vele malen harder bij remmen op het laatste moment en je zal ook minder hard door de bochten gaan doordat je te veel vaart verliest. Dit heeft weer gevolgen voor het rechte stuk wat volgt.

Dus uiteindelijk lijdt geleidelijk remmen over de gehele afdaling ervoor dat je harder en veiliger naar beneden gaat.

Positie

Carbon is een stijf materiaal maar door lichaamsbeweging van de bereider en de snelheid kan het voorkomen dat een fiets minder stijf wordt in de afdaling. Dit kan voor een wiebelig en onwennig gevoel geven.

Om de stijfheid van de fiets te verhogen kan je, je bovenbenen tegen het frame klemmen. Zo voorkom een wiebelig gevoel wat veroorzaakt wordt door de lichaamsbeweging. Als fietser heb je minder angst en zal je dus harder naar beneden durven te rijden.

Veiligheid

In een afdaling haal je al gauw snelheden van 70 kilometer per uur. Daarbij komt nog eens dat de zwaarte kracht de remweg langer maakt dan je gewend bent. Op de andere weghelft komen voertuigen ook al snel met een snelheid van 50 kilometer per uur aan. Dit maakt dat jij als fietser het voertuig al gauw met ruim 35 meter per seconde nadert.

Vaak heb je in afdalingen bochten zonder zicht. Hierdoor weet je dus niet of er verkeer komt van de andere kant. Mocht er toch verkeer komen dan zie je dit pas op het alle laatste moment. En dit is vaak al te laat om te reageren.

Bandendruk

Een belangrijk onderdeel van de fiets zijn de banden. Vooral als je gaat dalen is het belangrijk om op deze op de goede spanning te zetten. Door te fietsen met te zachte banden kan je gemakkelijk een stootlek rijden. Dit is als de binnenband klem komt te zitten tussen de velg en buitenband.

Dit betekent echter niet dat je de banden oneindig hard moet oppompen. Een standaard regel om te bepalen hoe hard je de band moet oppompen is de 10% regel. De regel zegt normaliter dat je de banden moet oppompen op 10% van het lichaamsgewicht.

 

Minimum           –             6 bar
Maximum          –             8,5 bar

Slecht weer       –             – 0,5 bar
Slecht wegdek   –             – 0,5 bar
Afdalen               –             – 0,5 bar

Lichaamsgewicht
50 kg     –             6 bar
70 kg     –             7 bar
75 kg     –             7,5 bar
90 kg     –             8,5 bar

 

Echter hebben we het in dit stuk over afdalen. Doordat hierbij veel druk op de banden komt te staan adviseren wij ook om bij het afdalen – 0,5 bar toe te passen. Zo houdt je een betere grip en daal je zelfverzekerder.

Kleine samenvatting

  • Rem geleidelijk
  • Blijf op de eigen weghelft
  • Kies de juiste bandendruk
  • Houdt bovenbenen tegen het frame

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *