Wat moet ik eten tijdens een fietstocht?

Wat moet ik eten tijdens een fietstocht?

Wat te eten op de fiets - pedaalslag.nl

Het mooie weer is weer van de partij en de toertochten staan voor de deur. Maar hoe kom ik mijn ritten nou goed door? Door goed te eten voorkom je een hongerklop en zal je je toertocht zonder al te veel moeite uitrijden. Maar hoe voorkom ik dan een hongerklop?

In deze blog vertellen wij jou aan de hand van simpele principes hoe je gemakkelijk je tocht doorkomt.

Vooraf

eten vooraf het wielrennenNaast het voorkomen van een hongerklop is het misschien nog wel belangrijker om krampen te voorkomen. Dit doe je door voldoende te drinken, voor en tijdens de rit. Zo is het belangrijk dat je een dag van te voren al genoeg drinkt. Zo zorg je dat je spieren vol zitten met vocht. En begin optimaal aan de dag.

Het volgende is om op de avond van te voren veel en goed te eten. Hierbij kan je denken aan een gerecht met veel koolhydraten zoals Spaghetti of een andere soort pasta.

De grote dag is dan eenmaal aangebroken en het is tijd om je klaar te maken voor de grote tocht. Door in de ochtend nogmaals goed te eten zorg je ervoor dat je lichaam met een volle “tank” aan de tocht begint. Ook bij het ontbijt is het aan te bevelen om Koolhydraten te eten, dit is gemakkelijk te nemen door vruchtenhagel op je brood te doen.

Het geheim achter koolhydraten is, dat deze langzaam opgenomen worden in het lichaam. Waardoor je op een later moment profijt hebt van de eerder genomen energie.

Tijdens

Eenmaal op de fiets is het ook nog eens belangrijk om te blijven eten en drinken. Eigenlijk is dit het sleutelwoord om van jouw tocht een succes te maken. Normaliter neemt het lichaam zo’n 20% van het gedronken water op. Echter is er namelijk een manier om dit te verdubbelen naar zo’n 40%, dit kan je simpel weg doen door een substantie zoals limonade toe te voegen aan het water. Echter is er nog een veel effectievere manier om tegelijkertijd aan energie te komen. Dit kan je bereiken door speciaal ontwikkelde sportdranken toe te voegen aan het water. Deze dranken bevatten naast veel mineralen (tegen krampen), ook veel koolhydraten en zouten.

Zoals eerder al gezegd is het heel belangrijk om onder de rit te eten. Hiervoor kan je het beste gebruik maken van een sportreep van een gerenommeerd merk en niet van de supermarkt. Maar waarom dan niet van de supermarkt? Dit heeft alles te maken met combinatie van micronutraten die men toevoegt aan een sportreep. Zo bevat een sportreep uit de supermarkt veel al een hoog gehalte aan vezels waardoor je een gevoel krijgt alsof je vol zit. Echter leveren deze vezels veel minder energie dan een combinatie van snelle en langzame koolhydraten en suikers.

Daarnaast heeft het lichaam naar loop van tijd moeite met het omzetten van vast voedsel zoals repen naar energie. Neem daarom ook altijd een sportgel.

Dan hoor ik je al denken, maar waarom neem ik dan geen Mars? Nou dit is af te raden vanwege het chocolade, omdat chocolade ervoor zorgt dat je meer speeksel gaat aanmaken. En dit belemmert de ademhaling onder de inspanning.

En als laatste redmiddel is het handig om een krampenkoker aan te schaffen. Dit is een kleine koker met een vloeibare stof die vol zit met extreem veel magnesium. Dit wordt veel sneller opgenomen dan andere vloeistoffen, waardoor krampen worden voorkomen.

 

Nog even de tips op een rijtje

  • Drink een dag van te voren veel
  • Avond van te voren Spaghetti
  • In de ochtend, vruchtenhagel op brood
  • Neem per uur 1 sportreep en 1 sportgel
  • Drink per uur minimaal 1 bidon
  • Neem een krampenkoker mee

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *