Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Verschil racefiets, cyclocrosser en gravelbike?

Omslagfoto-gravelbike-racefiets-cyclocrosser

In dit blog lees je:

  • De overeenkomsten van de 3 fietsen.
  • Het nut van een langere wielbasis.
  • De eigenschappen van een Racefiets, Gravelbike en Cyclocrosser.

Verschil-racefiets-mountainbike-gravelbike

Er zijn tegenwoordig veel verschillende fietsen op de markt. En wanneer je op internet kijkt zie je heel wat verschillende soorten fietsen die op elkaar lijken. Zo hebben een gravelbike, racefiets en cyclocrosser op het eerste gezicht veel overeenkomsten. Maar in werkelijkheid verschillen de onderdelen van de fietsen flink van elkaar.

De verschillen van de fietsen zit voornamelijk in de geometrie, banden en remmen. Om te bepalen welke fiets voor jou het meest geschikt is , is het verstandig om vooraf al te bepalen wat je met de fiets wilt gaan doen. Wil je lekker snel over de verharde weg fietsen? Je eigen paden maken door het weiland en/of bos? Of ben je opzoek naar een fiets waarmee je dit alles kan combineren?

Eigenschappen van een racefiets

Een racefiets is gemaakt voor snelheid. Daarom heeft de fiets een agressievere houding dan een cyclocrosser en een gravelbike. Bij het produceren van een racefiets wordt er minder rekening gehouden met een slecht wegdek en comfort.

Zo is een racefiets stug en stijf. Daarnaast ligt het balhoofd van een racefiets lager, waardoor je aerodynamische op de fiets komt te zitten. De achter- en voorvork van de fiets zijn om deze reden ook erg smal gemaakt.

Racefiets-specialized

De bandbreedte die je bij racefietsen ziet varieert van 19 mm tot 28 mm. Hoe breder de fietsband hoe meer comfort er wordt geboden. Om de rolweerstand van de band laag te houden hebben de banden geen noppen. Tegenwoordig zie je steeds vaker racefietsen met schijfremmen. Dit biedt meer comfort aan de rijder, maar maakt de fiets wel zwaarder. Een racefiets met of zonder schijfremmen is dus vaak een persoonlijke voorkeur.

Eigenschappen van een cyclocrosser

Een cyclocrosser heeft een totaal ander frame dan een racefiets. Bij de ontwikkeling van een cyclocrosser wordt er namelijk rekening mee gehouden dat de fiets een hoop blubber en onverharde wegen te verduren krijgt. Juist om deze redenen is de frame iets langer en voor- en achtervork breder opgezet. Zo kan het blubber niet zorgen voor een ophoping tussen het frame en de banden. Verder zorgt de lengte van het frame ervoor dat schokken beter geabsorbeerd worden. Om het comfort nog verder te verhogen ligt het balhoofd vaak ietsjes hoger dan bij een racefiets.

De banden van een cyclocrosser hebben een breedte van 30 tot en met 33 mm. Verder zijn de banden voorzien van hoge en scherpe noppen. Door met een fietspomp de banden minder hard op te pompen wordt de grip van de fietsbanden verhoogd.

Cyclocrosser-specialized

Wedstrijden in de cyclocross duren maximaal 60 minuten daarom heeft een cyclocrosser geen bidonhouders. Daarnaast moet de renner geregeld van de fiets en deze op de nek meenemen. Een bidonhouder zal hierbij enkel in de weg zitten en het moeilijker maken om de fiets mee te tillen. Tegenwoordig zijn de meeste cyclocrosser voorzien van schijfremmen.

Eigenschappen van een gravelbike

Een gravelbike heeft weer andere eigenschappen dan een racefiets en cyclocrosser. Het doel van een gravelbike is echter wel om de disciplines van zowel het wegwielrennen als het cyclocrossen te combineren. Zo kan je op zowel onverharde als verharde wegen uit de voeten. Verder brengt een gravelbike veel meer comfort dan zowel een racefiets als cyclocrosser.

Gravelbike-specialized

Dit komt doordat een gravelbike voorzien is fietsbanden met een dikte van 28 millimeter tot 40 millimeter. Hierdoor worden schokken nog beter geabsorbeerd. De banden van een gravelbike zijn voorzien van kleine noppen. De breedte van de band en de noppen zorgen echter wel voor meer rolweerstand. Naast een bredere buitenband is het ook aan te raden om een andere binnenband te gebruiken dan op de racefiets. De binnenbanden van een racefiets kunnen gebruikt worden tot en met een breedte van 28 millimeter. Echter kan je voor de gravelbike beter een binnenband gebruiken die geschikt is vanaf 28 tot en met 40 millimeter. Zo voorkom je dat de binnenband zichzelf lek kan gaan schuren aan de buitenband. Echter zijn er nog enkele dingen waarop je moet letten bij het kopen van een binnenband voor de fiets.

De brede banden zorgen ervoor dat zowel de voor- als achtervork van de fiets een stuk breder zijn dan van een racefiets of cyclocrossen. Het balhoofd van een gravelbike ligt hoger dan het balhoofd van een racefiets of cyclocrosser. Ook is het frame net als bij een cyclocrosser langer dan het frame van een racefiets.

Ben je van plan om op onverharde wegen te gaan fietsen? wellicht heb je dan wat aan onze tips waarmee je de fietstocht over onverharde wegen vergemakkelijkt door enkel op de techniek te letten.

De verschillende soorten wielen

Ook zit er in de meeste gevallen een verschil tussen de wielen van de verschillende fietsen. Zo hebben duurdere racefietsen zeer lichte wielen. Deze lichtere wielen zijn voorzien van minder spaken en zijn gemaakt van carbon. Het nadeel aan deze wielen is dat deze minder kracht kunnen verdragen. Daarom zijn er vele dingen waarop je moet letten bij het kopen van nieuwe wielen voor de fiets. Ben je zelf wat zwaarder van gewicht of ga je de wielen gebruiken voor het gravellen of veldrijden? Dan kan je wellicht beter kiezen voor een steviger wiel dat is voorzien van iets meer spaken.

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lees ook andere Blogs