Waarop te letten bij het kopen van een tweedehands racefiets

Waarop te letten bij het kopen van een tweedehands racefiets

Bianchi-nirone

Het kopen van een tweedehands racefiets doe je het beste niet in één dag. Maar waarom niet? En waar moet ik dan opletten bij het kopen van een tweedehands racefiets? In deze blog gaan wij jou voorzien van informatie waarop je zal moeten letten bij het kopen van een tweedehands racefiets.

Lak zegt niet alles

Een racefiets kan intensief gebruikt zijn maar uitstekend zijn onderhouden. Dit kan je beter hebben dan dat een fiets weinig gebruikt is maar slecht is onderhouden. Vaak is de lak van zo’n racefiets nog erg mooi. Maar de draaiende onderdelen van zo’n tweedehands racefiets zijn helemaal vastgelopen.

Zo kunnen het balhoofd, cranklagers en derailleurwieltjes slecht tegen vocht. Hiermee bedoelen we niet de eerste beste regenbui maar voornamelijk dat de racefiets is schoon gemaakt met een hogedrukspuit. Mensen die geen ervaring hebben bij het schoonmaken van een fiets zouden ervoor zorgen dat de fiets volledig schoon gespoten wordt. Hierbij zouden zij echter ook het vet uit de lagers spuiten. De combinatie van het wegspuiten van het vet en het achterblijvende water zorgt ervoor dat de lagers kunnen gaan roesten. Wanneer dit het geval is dien je alle lagers opnieuw te vervangen. Om de fiets weer soepel te laten lopen.

Daarom is het aan te raden om enkel een tweedehands racefiets te kopen van een echte fietsfanaat. In plaats van de buurjongen die ooit 3 maanden heeft gefietst.

Welke onderdelen controleren op slijtage?

Wanneer je een tweedehands racefiets wilt gaan aanschaffen is het vooral belangrijk om te kijken naar de slijtage van de ketting en de tandwielen. De tandwielen mogen geen scherpe punten hebben en de ketting moet strak om het voorblad vallen. Dus zonder enige speling bij het voorblad wanneer je rustig aan de ketting trekt.

Schoonmaakartikellen-Cyclon-pedaalslag.nl

Het is lastig om als niet kenner de slijtage van een ketting en tandwielen te zien. Daarom is het verstandig om altijd een bekende fietsliefhebber mee te nemen naar verkoper. Mocht je geen fietsliefhebber kunnen vinden. Dan kan de BBB Chainchecker jou altijd helpen. Door middel van de ChainChecker meet je gemakkelijk de slijtage van de fietsketting.

Het stuurlint

Laat je niet afschrikken door een versleten of vies stuurlint. Een niet stuurlint op jouw tweedehands racefiets is altijd een aanrader. Door een nieuw stuurlint heeft de fiets een veel nieuwere en frissere uitstraling. Een stuurlint is een kleine investering van zo’n €15,00.

Wat verder nog te controleren?

Een ander belangrijk deel om te controleren zijn de rem en schakelkabels. Wanneer deze vervangen moeten worden kan je al snel in andere extra kosten komen zoals nieuwe tandwielen, ketting en stuurlint. De kabels van een fiets vertellen vaak dus al veel over de slijtage van de andere onderdelen. Dit kan uiteindelijk een dure grap van zo’n €200,- tot €300,-.

Daarnaast is het nooit mis om de banden van de tweedehands racefiets te controleren. Controleer de banden op slijtage van het loopvlak, uitdroging en schade van steentjes. Het kopen van nieuwe racefiets banden kost je namelijk al gauw €50,00.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *