Wat zijn de voordelen van een tijdritfiets?

Wat zijn de voordelen van een tijdritfiets?

Voordelen van een tijdritfiets

De Nederlandse hoop voor de grote rondes Tom Dumoulin is groot geworden op de tijdritfiets. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen een normale racefiets en een tijdritfiets? Om jou antwoord op die vraag te geven hebben wij daarom deze blog opgesteld.

Wielen

Het eerste verschil dat meteen opvalt is vaak dat de wielen van een tijdritfiets totaal anders zijn dan de traditionele wielen in een racefiets. Maar waarom zijn deze wielen anders en waarom zitten zij dan niet altijd in een racefiets?

Het antwoord is vrij simpel. De wielen in een tijdritfiets zijn veel aerodynamischer dan de wielen van een traditionele racefiets. Alleen zullen deze wielen pas een voordeel opleveren als  een renner constant harder dan 40 kilometer per uur rijdt. Onder deze snelheid zullen de wielen juist een negatief effect hebben op de snelheid.

Daarnaast zijn de wielen ook vele malen stijver waardoor een renner veel moeilijker en slomer door een bocht kan rijden en kan optrekken.

Stuur

Hetzelfde geldt voor het stuur van een tijdritfiets. Het stuur is naast dat het heel stijf is ook een stuk smaller dan het stuur van een traditionele racefiets. Verder is het stuur heel anders vormgegeven, hierdoor is het voor een renner mogelijk om een liggende positie aan te nemen. Door liggend op de fiets te gaan zitten wordt het frontaal oppervlak en daarmee de windvang geminimaliseerd.

Zadel

Een officieel tijdritzadel heeft een hoekig uiteinde. Hierdoor kan een renner zover mogelijk naar voren liggen en de aerodynamica van het lijf verder verbeteren.

Frame

Het frame van een tijdritfiets is ook weer totaal anders dan dat van een traditionele racefiets. Waar er met een traditionele racefiets nog al eens gesprint moet worden of een berg moet worden beklommen. Hoeft dit vaak met een tijdritfiets niet. Daarom is het mogelijk om het frame zo stijf en aerodynamisch mogelijk te maken.

Bidon

Zelfs de bidon en bidonhouder zijn soms anders op een tijdritfiets. Dit kan doordat een tijdrit vaak niet langer dan een uur duurt en de renner dus maximaal 1 bidon nodig heeft. De bidons die vaak gebruikt worden op tijdritfietsen zijn vaak plat en aerodynamisch. Een nadeel aan deze bidons is dat zij moeilijker in de houder terug te steken zijn en minder stevig vast zitten.

 

Remmen

Waar de remmen van een traditionele racefiets meestal zichtbaar voor- en achterop de fiets zitten. Zijn deze bij een tijdritfiets vaak verstopt in de fiets. De meest voorkomende plekken waar remmen verstop worden zijn achter de voorvork en onderaan het bracket. Dit alles om de fiets nog aerodynamischer te maken.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *