Niets is zo vervelend als verkeerd op de fiets zitten. Dit is ook meteen een van de redenen waarom een bikefitting zo belangrijk is. Nu begrijpen wij ook dat je niet meteen een hele bikefitting wilt laten doen. Gelukkig zijn er daarom ook vele rekenformules die jou helpen bij het uitrekenen van de juiste afmetingen voor de racefiets. In dit blog leggen wij verschillende methodes uit waarmee jij de juiste afstelling van je racefiets kan berekenen. Met de juiste afstellingen voorkom je blessures en pijn, zoals zadelpijn en last van de schouders.
6 verschillende manieren om de zadelhoogte van de fiets te bepalen
Er zijn vele verschillende manieren om de hoogte van het zadel te bepalen. dit in combinatie met manieren waarop je de juiste lengte van de stuurpen kan achterhalen maakt de fiets al erg variabel. Welke manier jij gebruikt om de zadelhoogte te berekenen ligt voor een groot gedeelte aan het niveau van jou als wielrenner. Fiets je puur voor je plezier? Dan kan je prima uit de voeten met berekeningen en manieren uit deze blog. Maar fiets je iedere week 2 wedstrijden? Dan is het wellicht verstandig om een 3D fietsmeting te laten uitvoeren.
-
Van hart trapass tot top van het zadel
Ga op je blote voeten tegen een muur aanstaan en pak een boek. Plaats dit boek tussen je benen en druk deze zo hoog mogelijk. Meet de hoogte van de bovenkant van het boek tot aan de grond op en vermenigvuldig de uitkomst met 0,88.
Dus wanneer je binnenbeenlengte 86 centimeter is zal je het zadel op een hoogte zetten van 75,7 centimeter zetten. Deze hoogte is dan weer gemeten van het hart van de trapas tot de top van het zadel. Zorg er overigens wel voor dat je weer in dezelfde gradenhoek meet als dat de staande buit van het frame heeft.
-
Met cranklengte meerekenen
Een nog beter manier om de juiste zadelhoogte te berekenen is de manier waarbij je ook rekening houdt met de lengte van de crank. De lengte van de crank heeft namelijk effect op de totale fietsbeweging.
Ben je wedstrijdrenner dan rijdt je veelal met 172,5 mm cranklengte. Ben je een recreant dan kan het zijn dat je met 175 mm cranklengte fietst. Dit alles heeft dan ook weer effect op de totale fietsbeweging. De lengte van jouw crank kan je vinden, aan het uiteinden, op de achterkant van de crank. Ben je wat kleiner? Dan is er zelfs een kans dat je met 170 mm cranks rijdt.
Ook bij deze manier van het bepalen van de juiste zadelhoogte ga je met blote voeten tegen de muur aan staan. Pak een boek en duw deze strak in het kruis. Markeer de hoogte van de bovenkant van het boek en meet de hoogte hiervan op. Vermenigvuldig de uitkomst met 1,08 en haal de lengte van jouw cranks eraf. Meet dan vanaf het hart van de trapas naar de bovenkant van het zadel. Ook bij deze manier houd je dezelfde gradenhoek aan als dat de staande buis van het frame heeft.
Hieronder vind je een rekenvoorbeeld van de beste thuismethode om de juiste zadelhoogte te bepalen.
De cranklengte = 172,5 millimeter
De Binnenbeenlengte = 92 centimeter
92 * 1,08 = 100,28 centimeter (inclusief lengte crank)
100,28 – 17,25 = 83,03 centimeter van hart trapas tot bovenkant zadel
Formule zadelhoogte
(Binnenbeenlengte * 1,09) – cranklengte = zadelhoogte
-
Tenen bij de grond
Ook zijn er manieren waarbij je geen meetlat nodig hebt om de hoogte van het zadel te bepalen. Echter zijn deze manieren van het bepalen van de zadelhoogte wel het simpelste en het snelste. Al maak je met deze manier al snel een inschattingsfout van een centimeter. Deze manier is dus vooral makkelijk voor wanneer je gebruik maakt van een tijdelijke fiets, die voorzien is van een snelspanner.
-
Hakken op de trappers
Overigens is er een nog iets betere manier voor wanneer je geen meetlat bij de hand hebt. Je kan namelijk ook de trapper van de fiets schuin naar voren zetten. Doe dit in het verlengde van de staande buis. En zet de hak van je voet op het pedaal. Terwijl je voet op het pedaal staat. Is het de bedoeling dat je been volledig is gestrekt.
Waar je bij manier 3 geen rekening houdt met de lengte van de crank en de hoogte van het crankstel. Houdt deze manier hier wel rekening mee. Daarom is ons advies ook dat je beter deze 4e manier kan gebruiken, wanneer je geen meetlat bij de hand hebt.
-
Statische bikefitting
Om echt goed op de fiets te zitten kan je het beste een totale fietsmeting/bikefitting laten doen. Tijdens een fietsmeting wordt je totale lichaam opgemeten. Zo zijn er twee verschillende fietsmetingen. Namelijk de statische fietsmeting en de 3D fietsmeting. De statische fietsmeting is goed voor zo’n 95% van alle fietsers. Maar fiets je wedstrijden op een hoog niveau? Dan is een 3D fietsmeting uitstekend geschikt om net de laatste procent winst te pakken.
Bij een statische fietsmeting wordt begonnen met het opmeten van de totale lichaamslengte. Daarna wordt de hoogte van het borstbeen en de binnenbeenlengte gemeten. Verder worden ook de lengte van de armen, hoogte van de schouders, grootte van de voeten en de breedte van de schouders opgemeten.
Aan de hand van al deze maten wordt er een gepersonaliseerd advies gegeven over de verschillende maatvoeringen. Dit advies wordt weergeven in een plattegrond. In deze plattegrond zijn verschillende maatvoeringen af te lezen zoals:
- Zadelhoogte
- Stuurhoogte
- Lengte Stuurpen
- Afstand zadel ten opzichte van de trapas
- Breedte van het stuur
- De lengte van de Cranks
Echter heb je niets aan een fietsmeting wanneer je niets doet met de uitslag hiervan. Het afstellen van de fiets op de uitslag van de fietsmeting kan heel wat voeten in aarde hebben. Zo kan het zijn dat een langere stuurpen ervoor zorgt dat je de hydraulische remkabels zal moeten verlengen. Ook kan het zijn dat je een andere cranklengte op de fiets zal moeten monteren. Daarom is het advies om bij aankoop van een nieuwe fiets een bikefitting te laten uitvoeren. De fietsenzaak zal de fiets dan voor jou op maat maken. Het grote voordeel hiervan is dan weer dat jij niet een extra crankstel zal moeten kopen.
-
3D bikefitting
De meest luxe fietsmeting die je kan laten doen is een 3D fietsmeting. Bij een 3D fietsmeting wordt je op een fiets gezet en krijg je verschillende sensoren opgeplakt. Doormiddel van passen en meten wordt de fietspositie steeds iets aangepast. Dit wordt gedaan totdat je de meest efficiënter manier hebt van het overbrengen van de kracht.
Het nadeel van een dure 3D fietsmeting is dat deze geen rekening houdt met de luchtweerstand. Zo kan het zijn dat je in een hogere positie komt te zitten, maar de winstmarge alweer kwijt bent aan de extra luchtweerstand die je zal ervaren.
Verder zal een 3D fietsmeting rekening houden met de stand van de schoenplaten. Ten opzichte van de draaiende beweging van de knieën. Dit om knieklachten tijdens het fietsen te voorkomen en de laatste paar wattages te winnen. Ook is de kans groot dat er 3D aangemeten voetzalen worden geadviseerd. Dit zodat je voeten naadloos aansluiten met de schoenen en er geen kracht verloren gaat. Zoals nu opgesomd klinkt het misschien al grote verschillen. Echter zal je als recreant de verschillen nagenoeg niet merken.
De lengte van de stuurpen bepalen
Ook zijn er makkelijke manieren om de lengte van de stuurpen te kiezen. Wel belangrijk is om te onthouden dat iedere fiets een andere lengte heeft. Dus wanneer je een andere fiets koopt kan het zomaar zijn dat je een stuurpen nodig hebt met een andere lengte.
Om te bekijken welke lengte stuurpen je nodig hebt is het belangrijk dat je het stroombotje in de ellenboog tegen de punt van het zadel zet. Strek je onderarm naar het stuur toe. Houdt de handpalm en de vingers ook gestrekt. De bedoeling is dat er nog 3 vingers tussen je vingertoppen en het stuur kunnen.
Hoogte van het stuur bepalen
Dit is erg afhankelijk van wat voor type fietser dat jij bent. Fiets je wedstrijden dan zal je wellicht een langere stuurpen gebruiken en deze zal je zo laag mogelijk monteren. Hierdoor kom je als renner zo diep mogelijk te zitten en heb je het minste last van de wind. Bij een wedstrijdrenner kan daardoor het verschil tussen zadelhoogte en hoogte van het fietsstuur soms wel oplopen tot 13 centimeter. Zo zal het fietsstuur dus 13 centimeter lager staan dan het zadel.
Ben je een echte recreant op de fiets? Dan zal je het stuur wellicht iets hoger plaatsen. Houdt er echter rekening mee dat het zadel van een racefiets altijd hoger staat dan het stuur. Bij een recreant zal het verschil zo’n 7 centimeter zijn. Het stuur staat dan dus 7 centimeter lager dan het zadel.
De beste manier om de zadelhoogte en het stuur af te stellen
Wanneer je net begint met fietsen kan je prima uit de voeten met de berekeningen. Zo heeft rekenformule 2 onze voorkeur. Wat betreft de hoogte van het stuur is het aan te raden om deze dan zo’n 7 centimeter lager te zetten dan het stuur. Ben je al iets gevorderder? Dan kan je dit verschil verhogen naar 13 centimeter.
Ben je een wedstrijdrenner en wil je dat iedere pedaalslag zoveel mogelijk wattage oplevert? Dan is het aan te raden om gebruik te maken van een 3D bikefitting. En fiets je geen wedstrijden maar wel fanatiek? Dan kan je al prima uit de voeten met een statische fietsmeting. Op deze manier voorkom je pijntjes tijdens het fietsen en ben je verzekerd van een goede fietshouding.