De remblokken van een racefiets

Waarom een fietshandschoen gebruiken

In dit blog lees je:

  • Welke Remblokken jij nodig hebt.
  • Wat de meest voorkomende remblokken zijn.

Voor de racefiets heb je verschillende soorten remsystemen. De twee meest voorkomende remsystemen zijn de traditionele remblokjes racefiets en de hydraulische schijfremmen. De schijfremmen hebben de laatste jaren hun intreden gedaan op de racefiets. Het gebruik van remblokjes kent enkele voordelen ten opzichte van schijfremmen. Maar schijfremmen hebben daarentegen nog veel meer voordelen dan velgremblokken. Zo is het met velgremblokken gemakkelijker om even snel je remblokken te vervangen of de sterkte van rem aan te passen.

De meest voorkomende rubberen remblokken op de racefiets

Remblokken-racefiets

De meest voorkomende rubberen remblokken op een racefiets zijn de rubberen R55C van het merk Shimano. De remblokken kunnen worden geleverd per 2 of 4 stuks. Het is altijd aan te raden om een set van 4 stuks te bestellen en een extra setje remblokken op voorraad te hebben. Dit omdat je remblokken met een nat en vies wegdek snel kunnen slijten. Wanneer je met enkel mooi weer fietst zullen je remblokken veel minder snel slijten.

Daarnaast zijn er speciale remblokken voor carbon velgen. Hiermee worden niet carbon velgen met een aluminium remrand bedoelt. Maar carbon wielen die voorzien zijn van een remrand gemaakt van carbon. Vaak hebben deze wielen ook een tube in plaats van een traditionele racefietsband.

Schijfremblokken voor de racefiets

Schijfremblokken-racefiets

Zoals wij eerder al vertelde hebben schijfremmen voordelen ten opzichte van velgremblokken. Het enige nadeel is dat de remblokken van een schijfrem veel moeilijker te verwisselen zijn. Zo moet je oppassen dat je geen olie verliest als de remblokken eruit zijn. Verder kan het zijn dat de zuigers niet goed teruggaan. Maak deze daarom altijd goed schoon. Dit doe je het beste met een wattenstaafje dat is voorzien van een ontvettende vloeistof, zoals Cyclon Bionet of terpentine. In dit geval zullen de remblokken constant tegen de schijf aanlopen. Naast dat dit zwaarder trapt zal het ook zorgen voor een vervelend geluid. Ook is het aan te bevelen om de remblokken goed te centreren voordat je een wiel in de fiets plaatst. Doe je dit niet dan kunnen de remblokken eerder aanlopen en/of piepen.

Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat er gebruik gemaakt wordt van schijfremmen op de racefiets. Aan schijfremmen zijn enkele voordelen. Maar ook traditionele remblokken hebben voordelen. Maar wat zijn deze voordelen en wat is dat het verschil tussen de schijfremmen en traditionele remblokken?

Hoe koop ik de juiste remblokken?

In eerste instantie is het belangrijk om te weten wat voor type remblokken je hebt. Rubberen remblokken zijn in vele gevallen uitwisselbaar met andere merken. Zo kan je rubberen remblokken van BBB Cycling of DT Swiss monteren in een remhoef van Shimano. Maar heb je schijfremblokken? Dan is het sterk aan te raden om enkel schijfremblokken te kopen van het merk waarvan de schijfremmen zijn. Heb je dus een Shimano remsysteem? Koop dan schijfremblokken van Shimano. Dit zelfde geldt als je gebruik maakt van SRAM en/of Shimano. Het beste kan je kijken of er op de remblokken een productnummer staat. Wanneer dat er staat is het aan te raden om exact dit productnummer te bestellen. Of de fabrikant moet een alternatief in het leven geroepen hebben. Bij dit alternatief is er dan rekening gehouden met de pasvorm en de hardheid van de compound. Bij een verkeerder compound kan er namelijk een piep ontstaan.