Schijfremmen zijn echt een hele vooruitgang. Echter hebben de schijfremmen van jouw racefiets of mountainbike ook veel meer specialistisch onderhoud nodig. Zo moet je voorkomen dat er olie verloren gaat tijdens het verwisselen van de remblokken. Verder is de kans groot dat de schijfremmen wel eens piepen. Dit kan je dan weer voorkomen door de schijfremmen goed schoon te maken. Maar omdat schijfremmen heel erg nauw komen is de kans groot dat de schijfremmen kunnen aanlopen tijdens het fietsen. Maar hoe voorkom je aanlopende schijfremmen? Of hoe verhelp je een aanlopende schijfrem?
Het achterhalen en uitsluiten van oorzaken
Dat de schijfrem aanloopt kan aan vele verschillende dingen liggen. Daarom is het belangrijk om mogelijke oorzaken punt voor punt uit te sluiten. Hierbij begin je bij een makkelijke oplossing en ga je naar steeds moeilijkere oplossingen. Zorg ten eerste er voor dat de schijfremmen helemaal droog zijn. En wanneer de fiets toch nat is kan je deze het beste even laten drogen. Als de fiets nat is zal je namelijk een waterfilter krijgen.
Als eerste mogelijke oplossing is het de bedoeling om het wiel opnieuw in de fiets te zetten. Want zelfs met een steekas is het mogelijk dat het wiel een klein beetje scheef zit in de fiets. En aangezien er maar een klein ruimte zit tussen de schijfremblokken en de remschijf kan dit er voor zorgen dat de schijfrem aanloopt. Zet het wiel in de fiets en plaats de schijfrem tussen schijfremblokken. Knijp nu de rem van de fiets in en draai de steekas in de voor- of achtervork. Wanneer de steekas in de fiets zit kan je de rem loslaten. Het wiel en de schijfrem is dan gecentreerd.
Vastzetten van de schijfremmen
Een andere mogelijkheid is dat de schijfremmen losser zijn gekomen van de naaf. Daarom is het aan te raden om de schijven een klein beetje vaster te zetten. Hierbij is het belangrijk om in gedachten te houden dat je niet met je losse handen kan voelen of de schijf losgekomen is. Een kleien minuscule verandering kan er namelijk al voor zorgen dat de schijfrem aanloopt. De schijfrem kan vastzitten met een centerlock of met enkele inbusbouten.
Schoonmaken van de Cilinders
De meest voorkomende reden dat de schijfremmen aanlopen is dat de cilinders van de schijfremmen niet meer goed werken. Dit komt in de meeste gevallen doordat de cilinders vies geworden zijn door de slechtere weersomstandigheden. In dit geval zal je de cilinders van de schijfrem moeten schoonmaken. Dit doe je door de schijfremblokken uit de rem te halen. Gebruik voor het schoonmaken een wattenstaat en alcohol of een ontvetter, zoals Cyclon Bionet.
Wanneer de remblokken uit de adapter zijn kan je beginnen met schoonmaken van de cilinders. Wanneer de buitenkant van de cilinders schoon is knijp je de rem een heel klein beetje in zodat de cilinders een beetje naar buiten komen. Maak ook dit gedeelte van de cilinders goed schoon en laat de rem weer los. Hierna knijp je de rem weer een klein beetje in en herhaal je het schoonmaken. Let er wel op dat je de remmen niet te ver in druk. Wanneer je de remmen wel te ver indruk kan het zijn dat je remvloeistof verliest. Dit kan dan weer al gevolg hebben dat er een luchtbel in de remleiding zit. Wanneer je hier mee gaat fietsen kan dit zorgen voor gevaarlijke situaties.
Wanneer je klaar bent met schoonmaken van de cilinders kan je de remblokken weer terug monteren in de adapter. Let op dat je hierbij wel weer de splitpen terugplaatst, zodat de remblokken netjes op zijn plaats blijven zitten. Wanneer de remblokken juist in de adapter gemonteerd zijn is het nog belangrijk om de cilinders goed terug te drukken in de adapter van de schijfrem. Dit doe je het beste met een schijfremspeider. Ook kan je dit doen met een platte schroevendraaier. Alleen het nadeel van een platte schroevendraaier is dat deze niet dik genoeg is. Ook kunnen de scherpe kanten van de schroevendraaier de remblokken beschadigen. Daarom is ons advies om een schijfremspreider te gebruiken.
Centreren van remvloeistof en het te veel eruit halen
Is het probleem nog niet opgelost? Dan is er nog een laatste mogelijkheid. Zo kan je de oliedruk centreren. Dit doe je door de bovenkant van de shifter open te zetten. Maar in plaats van dat je een spuit op de shifter zet laat je de opening nu vrij. Pak een wc-papier en houdt deze op de bovenkant. Ook is het mogelijk om een olietrechter op de remhendel te zetten. Het belangrijkste is dat de bovenkant van de hendel openstaat. Wanneer je het systeem aan de bovenkant gesloten houdt kan het zo maar zijn dat je het sifon van de remhendel laat klappen en kapot maakt. Dit zal er dan weer voor zorgen dat je geen druk meer hebt op het remsysteem.
Aan de andere kant haal je het wiel uit de fiets en plaats je een schijfremspeider tussen de remblokken. Wrik de remblokken uit elkaar, zodat de cilinders worden teruggedrukt in de adapter. Het te veel aan remvloeistof in de remleiding zal in het wc-papier trekken. Daarna kan je de shifter weer helemaal goed dichtdraaien. Let wel op dat je niet te veel remvloeistof uit de remleiding haalt en dat er ook geen luchtbel in de remleiding ontstaat. Wanneer dit wel het geval zal zijn dan kan het zomaar zijn dat je niet meer kan remmen. Onze tip is dan ook om dit vooral niet te doen voordat je de bergen in gaat.
Gebruik de juiste remvloeistof
Ook is er nog een andere mogelijkheid waarom de schijfrem blijft aanlopen en/of niet werkt. Dit kan echter alleen gebeuren wanneer je net nieuwe remvloeistof hebt toegevoegd of de gehele remvloeistof hebt ververst. Het kan zo maar zijn dat je gebruik maakt van de verkeerde remvloeistof. Zo is het belangrijk om vooraf altijd goed na te gaan welke remvloeistof er in jouw remleidingen moet. Dit kan zijn DOT of Mineraal olie. Bij Shimano remsystemen is het aan te raden om enkel de officiële Shimano Mineraal olie te gebruiken. En wanneer jouw remsysteem gebruik maakt van DOT is het aan te raden om gebruik te maken van een luxere en duurdere DOT-5.1 in plaats van de goedkopere DOT 3 en 4 varianten. Dit komt doordat de DOT 5.1 bestaat uit dunnere bouwstoffen en dus ook dunner is. Dit zorgt voor een snellere en soepelere beweging van de cilinders en rubbers in de hydraulische schijfremmen.