Met verschillende achterliggende gedachten kan je een bikefitting laten uitvoeren. Zo kan het zijn dat je de meest efficiënte fietshouding hebt om zoveel mogelijk wattages weg te kunnen trappen. Een andere reden om een goede bikefitting te laten doen is omdat je momenteel met pijntjes op de fiets zit. Het maakt hierbij niet uit of je een fiets hebt van €800,- of van €10.000,-. Want wanneer een fiets een verkeerde afstelling heeft zal deze nooit lekker kunnen fietsen.
De verschillende soorten bikefitting
In beginsel zijn er twee verschillende soorten bikefitting. Zo heb je de statische bikefitting en de 3D fietsmeting. Bij deze 3D fietsmeting wordt er aan de hand van infraroodlijnen gekeken naar de meest optimale fietshouding en de wattages die op dat moment getrapt worden. Zo zal een luxere 3D bikefitting meer gericht zijn op efficiënte overdracht van de krachten en minder op een plezierige fietshouding. Ben je een wielrenner die wedstrijden fietst? Dan is een 3D fietsmeting aan te raden. Dit ondanks dat de uitkomst veelal verwaarloosbaar is vergeleken met een statische fietsmeting.
Bij een statische fietsmeting worden verschillende lichaamsmaten opgemeten, zoals totale lichaamslengte, binnenbeenlengte, romplengte, schouderbreedte, voetlengte en armlengte. Aan de hand van al deze maten worden ook alle andere tussenliggende maten uitgerekend. En aan de hand van alle maten bij elkaar wordt er een blauwdruk voor jouw fietshouding berekend.
Echter is er één zelf te kiezen variabele bij een statische fietsmeting. Dit is het niveau van wat voor fietser dat je bent. Zo kan je kiezen tussen vier verschillende categorieën.
Comfort Fietsmeting
Wanneer er wordt gekozen voor een comfort fietsmeting wordt er enkel op gelet, dat jij als fietser geen pijntjes kan krijgen tijdens het fietsen. Zo zal de fietshouding rechterop wezen. Dit komt dan weer doordat de hoeken groter zijn en de zit korter. Ook zal de stuurpen hoger op de voorvork gemonteerd worden.
Sport Fietsmeting
Wil je een fietsmeting waarbij een comfortabele zithouding het best wordt gecombineerd met een efficiënte fietshouding voor het overbrengen van de kracht? Dan kan je het beste voor deze uitvoering van de bikefitting kiezen. Veruit voor 80% van alle wielrenners op recreatief niveau is dit de best mogelijke optie.
Competitieve Fietsmeting
Fiets je wedstrijden? Dan zal een comfortabele zithouding jou ook een heel stuk minder uitmaken. Ook kunnen wij jou uit ervaring vertellen dat iemand die iedere dag enkele uren fiets erg dun is. En laat een dunner lichaam nou net wat makkelijker op en in elkaar te vouwen dan een groot robuust lijf. Zo kan het dus zijn dat iemand met dezelfde lichaamslengte maar een veel lager gewicht zonder pijntjes op de fiets een diepere houding aan kan nemen. De competitieve fietsmeting houd vooral rekening met een efficiënte overbracht van de kracht.
Prof Fietsmeting
Zit je iedere dag uren op de fiets en wil je een fietsmeting die aerodynamica combineert met de meest optimale houding om de meeste wattages weg te trappen? Dan kan je het best kiezen voor de prof fietsmeting. Echter zien wij in de praktijk ook vaak dat renners die iedere week 2 wedstrijden rijden het liefst de voorkeur geven aan een competitieve fietsmeting. Dit komt dan weer omdat bij de prof fietsmeting het stuur van de fiets zo laag mogelijk komt. Dit kan in bochten enigszins zorgen voor een krampachtige fietshouding.
Wat wordt er gemeten met een bikefitting?
Wanneer je een bikefitting doet wordt heel je lichaam gemeten. Zo kan je denken aan de lichaamslengte, romplengte, binnenbeenlengte, armlengte, de schouderhoogte, voetlengte en schouderbreedte. Aan de hand van deze maatvoeringen worden verschillende hoeken berekend. Deze hoeken zijn dan weer lijdend voor de gehele fietsmeting. Met behulp van deze hoeken geeft de fietsmeting een blauwdruk voor de afmetingen die uitstekend geschikt is voor jouw lichaam.
Welke fietsmeting is goed voor een recreant?
Zoals eerder al gezegd zijn de verschillen tussen een statische fietsmeting en een 3D fietsmeting minimaal. Ook heb je niets aan een fietsmeting wanneer je niets doet met de uitkomst. Het klopt dat het vele voeten in aarde kan hebben om de fiets op de fietsmeting te zetten. Daarom raden wij het aan om je fiets te kopen bij een adres waar zij het ombouwen van de fiets voor jou verzorgen. Op deze manier houd je zelf geen onderdelen over en hoef je niet te gaan knutselen met hydraulische remkabels.
Is het dan geen goed plan om slechts enkel het zadel op de juiste hoogte te zetten? Nee het is echt af te raden om enkel een gedeelte van de fiets af te stellen op de fietsmeting. Dit komt dan weer omdat de bikefitting software uitgaat van verschillende hoeken. Zo heeft de zithoek bijvoorbeeld weer invloed op de zadelhoogte en hoever het zadel van het bracket af staat.
Het ombouwen van de fiets
Wanneer je een nieuwe fiets hebt gekocht en een fietsmeting hebt laten uitvoeren is het belangrijk om de fiets op de maten van de fietsmeting te zetten. De kans is groot dat je een langere of kortere stuurpen moet monteren op de fiets. Echter kan deze verandering ook weer vele effecten hebben op andere onderdelen van de fiets, zoals remkabels en versnellingskabels. Heeft jouw fiets te korte kabels? Dan kan dit ervoor gaan zorgen dat het stuur niet goed kan bewegen, het frame beschadigt of dat je zelfs een lekkende hydraulische remkabel hebt.
Ook komt er een advies uit voor de cranklengte en de breedte van het stuur. Fiets je wedstrijden? Dan moet je ook zeker letten op het praktische. Een stuur zou je nooit breder moeten nemen dan 42 millimeter. Dit omdat je anders moeilijker door het peloton kan bewegen. Ook bij de cranklengte is er een mogelijkheid waardoor je het advies van de fietsmeting zal negeren. Dit komt heeft dan weer veelal te maken met de lengte van de cranks. Heb je een crank die langer is dan 172,5 millimeter? Dan raak je eerder het wegdek tijdens de bochten dan jouw concurrentie. Eerder vertelde wij je al dat het niet aan te raden is om de fiets maar half op de fietsmeting te zetten. Dus wanneer je de cracklengte gaat veranderen is het wel de bedoeling dat je de zadelhoogte met enkele millimeters hoger (of lager zal zetten).
De afmetingen van het frame
Het klopt dat er vele verschillende soorten fietsen zijn. Echter is bijna iedere fiets op de afmetingen van de bikefitting te zetten. Dit komt voornamelijk doordat je kan spelen met de hoogte en lengte van de stuurpen. Door een langere stuurpen te nemen en deze ook nog eens hoger op de voorvork te zetten. Breng je de fiets naar een comfortabelere fietshouding. Heb je een endurance fiets? Dan is deze standaard al iets langer en heeft deze een hoger balhoofd, waardoor de stuurpen hoger komt en dus de berijder een rechtere rug en zithouding heeft.
Ga je voor comfort op de fiets? Dan is een endurance fiets zeker aan te raden. Een deel van het comfort zit hem namelijk in de langere wielbasis. En laat de wielbasis nou net het gene zijn, waar je echt helemaal niet aan zal kunnen veranderen.
De beste manier om een nieuwe fiets uit te zoeken
Zoals eerder al gezegd is het voor bijna iedere fiets mogelijk om deze op de bikefitting te zetten. Echter was en is er weinig te doen aan de wielbasis van een fiets. Maar wanneer je bijvoorbeeld één framemaat groter zal nemen. Zal de wielbasis weer enkele millimeters langer zijn. Deze millimeters komen dan weer overeen met het verschil tussen een racefiets die gebruikt wordt voor wedstrijden en een endurance racefiets.
Let wel op dat alle tussenliggende maten van de fiets ook zullen veranderen. Je zal dus ook een kortere stuurpen moeten nemen. Daarom is het echt aan te raden om eerst een bikefitting te doen en deze dan naast de afmetingen van de verschillende fietsen te houden. Bekijk welke fietsen er op de afmetingen van de bikefitting te zetten zijn en maak de selectie van mogelijke fietsen nog kleiner. Enkel op deze manier kies je de best mogelijke racefiets die het beste past bij jouw lichaam.
Ga je voor een racefiets om wedstrijden mee te fietsen? Dan is het niet aan te raden om een grotere framemaat of een endurance racefiets te kopen. De langer wielbasis zorgt er namelijk voor dat je minder snel door een bocht kan fietsen. Wanneer je een wedstrijd hebt van 50 kilometer met minimaal 4 bochten op een rondje van 2 kilometer. In iedere bocht zo’n 1 seconden schelen. Dat klinkt als niet veel. Maar wanneer je dit tijdsverlies bekijk op de gehele wedstrijd zal je 1 minuut en 39 seconden verliezen.
Een ander nadeel aan een grotere fiets is dat deze minder stijf en direct is. De kracht wordt dur minder optimaal omgezet in een voorwaartse beweging. Dit verschil is minimaal en hiervan zal je als recreant nagenoeg niets van merken. Als recreant wil je vooral fijn en zonder al te veel pijntjes op de fiets zitten. Daarom kan een endurance racefiets in vele gevallen een oplossing wezen. Een ander voordeel aan een endurance racefiets is dat deze voorzien is van een bredere voor- en achtervork. Door de bredere voor- en achtervork is het ook mogelijk om met fietsbanden met een breedte van 32 millimeter te fietsen. Ook is er vaak nog enige ruimte voor een fietsband met een kleine nop. Dit maakt dat je een endurance racefiets veel algemener kan inzetten. Wil je een keertje gaan gravellen? Dan kan je bij sommige endurance racefietsen zelfs een fietsband met een kleine nop monteren. Echter is dit echt per type fiets anders.
Ga je voor een model dat heel erg aerodynamisch is? Dan zal je te maken hebben met een zeer stijve fiets waarbij alles draait om aerodynamica. Heb je vaak last van rugklachten? Dan kan je wellicht beter voor een racefiets zonder aero-frame kiezen. Een ander nadeel aan aerodynamische racefietsen is dat de maximale bandbreedte 28 millimeter is. Vergeleken met vroeger is dit al heel erg breed. En ook is het af te raden om een aerodynamische fiets multifunctioneel in te zetten. Dit maakt dat iemand die gaat voor een aerodynamische racefiets de fiets enkel zal gebruiken op de verharde wegen.