Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Schijfremmen vs remblokken

Schijfremmen of remblokken

In dit blog lees je:

  • Welke wielen je nodig hebt.
  • Hoe veel zwaarder schijfremmen zijn.
  • Waar je remblokken kunt kopen.

Tegenwoordig zie je het steeds vaker, schijfremmen vs remblokken op de racefiets. Nadat schijfremmen de standaard is geworden op de crossfiets hoor je vaak dat de racefiets vanzelf zult volgen. Maar is dit wel zo? En is het niet een pure marketingstunt?

Dit hangt af van wat voor soort fietser dat je bent. Om duidelijk te krijgen welk soort remmen het beste bij jouw rijstijl passen, sommen wij enkele eigenschappen van zowel schijfremmen als traditionele remblokken voor je op.

Remweg met schijfremmen en remblokken

voordelen-schijfremmen

Het grootste verschil in de verschillende soorten remmen is voornamelijk de remweg. De remweg van de traditionele remblokken is een stuk langer dan bij schijfremmen. Verder wordt de remweg van remblokken langer bij regenachtig weer. Dit is bij een schijfrem weer niet het geval, hier blijft de remweg onder iedere omstandigheid hetzelfde. Het enige nadeel is dat schijfremmen kunnen piepen tijdens slechtere weersomstandigheden. Deze piep zal vanzelf verdwijnen wanneer de remschijven en schrijfremblokken zijn opgedroogd en schoongeremd. Blijven de schijfremmen nog steeds piepen? Dan is het verstandig om de schijfremmen eens goed schoon te maken en te ontvetten. Pas hierbij wel op dat er geen vet of kettingspray op de schijfremmen komen. Hierdoor zal de schijfrem namelijk niet meer remmen zoals je gewend bent.

Hydraulische schijfremmen

Wat betreft schijfremmen zijn er twee verschillende systemen. Op goedkopere fietsen wordt er vaak gebruik gemaakt van een schijfrem die wordt aangedreven met een remkabel. Het voordeel hiervan is dat de prijs wordt gedrukt. Dit komt doordat de remhendels van een Hydraulische schijfrem een stuk duurder zijn om aanschaven. De hydraulische schijfremmen werken op basis van een oliedruk. Dit zorgt ervoor dat de fiets net zo goed remt als een motor en auto.

Om een hydraulische schijfrem goed te laten werken is het belangrijk dat er geen lucht in het systeem komt. Een luchtbel kan er namelijk voor zorgen dat de remkracht verloren gaat. Naast vervelend kan dit dus ook nog eens heel gevaarlijk zijn. Vooral bij het verwissel van de wielen moet er dus goed opgelet worden. Zit er een luchtbel in het systeem of is er olie verloren gegaan? Dan dient het systeem geheel ontlucht te worden en waar nodig olie toegevoegd te worden.

Waarom is de schijf van het voorwiel groter?

Ook zien wij vaak dat de schijf in het voorwiel groter is dan de schijf in het achterwiel. Toen schijfremmen net op de markt kwamen waren zowel het voor- als achterwiel voorzien van een schijf met hetzelfde formaat. In dit geval werd er dan vaan gekozen voor een schijf met een diameter grootte van 140 millimeter. Dit is exact hetzelfde formaat als tegenwoordig op het achterwiel gemonteerd wordt. Echter wordt er op het voorwiel vaker een grotere schijfrem gemonteerd met een formaat van 160 millimeter.  Waarom de schijfremmen verschillende formaten hebben is ook makkelijk uit te leggen. Het gewicht van de berijder bevind zichzelf voorop de fiets. Om voor hetzelfde remvermogen te hebben als achter is de schijfrem van het voorwiel groter. Dit omdat een grotere schijf zorgt voor een groter remvermogen. Moet je dan bang zijn om het voorwiel onder je vandaan te remmen of om over de kop te slaan? Nee dat zeker niet. De fabrikanten hebben goed onderzoek gedaan en hieruit kwam dat het hebben van verschillende schijven een groot effect hebben op het remcomfort.

Gewicht van de remmen

Verder zit er een verschil in het gewicht van de soorten remmen. Zo bestaat een schijfrem uit veel meer onderdelen dan een rem met traditionele remblokken. Ook zal de wielset van een zwaarder zijn als er gereden wordt met schijfremmen. Dit komt doordat de wielen zijn uitgerust met een zwaardere naven waaraan de schijven bevestigd kunnen worden.

Gevaren van remschijven

Het rijden met schijfremmen kent naast voordelen ook enkele nadelen. Zo kunnen de schijven erg scherp zijn bij een valpartij. Maar een veel vaker gehoorde klacht is dat iemand zijn band kapot geremd heeft doordat hij te hard in de rem kneep. Dit zal je met traditionele remblokjes niet snel overkomen.

Wielen wisselen

Als je in een wedstrijd lek rijdt wil je zo snel mogelijk een nieuw wiel in je fiets. Maar met een schijfrem gaat dit minder snel dan bij traditionele remblokken. Dit heeft te maken met 2 dingen. Ten eerste moet de schijf in de adapter. Dit is veel al een kleine ruimte, en omdat je niet wilt dat het wiel aanloopt kost dit veel tijd.

Ten tweede moet een steekas uit het wiel gedraaid worden. Dit gaat slomer dan bij een wiel met traditionele remblokken. Dit komt doordat je een snelspanner snel los kan trekken. Een ander voordeel aan een fiets met schijfremmen is dat het makkelijker is om een wiel te wisselen, als deze is voorzien van bredere fietsbanden. De bredere fietsbanden zijn vaak moeilijk tussen de rubberen remblokken te krijgen. En omdat een fiets met schijfremmen geen last heeft van rubberen remblokken, heb je hier geen last meer van. Je kan dus gemakkelijker met een brede fietsband rijden wanneer je gebruik maakt van schijfremmen. Een ander voordeel aan schijfremmen is dat je de velgen niet meer opremt. Om deze reden zie je vaker wielen die gemaakt zijn van carbon. De levensduur van de wielen wordt dus verlengt doordat de fiets is voorzien van schijfremmen. Heb je velgen die gemaakt zijn van carbon? Dan is het wel weer belangrijk om de juiste fietsbanden te gebruiken.

Aanspannen van remkracht

Schijfremmen VS remblokken

Iedereen kent het wel. Je bent op de helft van je toertocht en de helft van je remkracht is weg. Met traditionele remblokjes is dit probleem gemakkelijk te verhelpen doordat je gemakkelijk kan draaien aan de rem. Hierdoor verhoog je de remkracht in een handomdraai. Dit is bij een schijfrem vaak veel moeilijker doordat schijfremmen veel al werken op oliedruk. Verder is het met het juiste racefiets gereedschap goed te doen om van beide systemen de remblokken zelf te vervangen.

Eigen keuze voor welke rem jij gaat

Tegenwoordig zal je dus de uitslag van schijfremmen vs remblokken veel vaker uitvallen op schijfremmen. Dit komt doordat tegenwoordig in iedere neutrale wagen genoeg wielen liggen met schijfremmen voor de verschillende systemen. Ook het feit dat je veel later kunt remmen zal je vooruit helpen in de afdalingen en bochten. Heb je vaak last van tintelende handen tijdens het fietsen? Dan kunnen wij je zeker aanraden om gebruik te maken van hydraulische schijfremmen. De kans is namelijk groot dat je te hard knijpt in het stuur. Een hydraulische schijfrem heeft een veel betere en kortere remweg. Je hebt dus veel meer zekerheid. Tintelende handen tijdens het fietsen voorkom je onder andere door minder hard in je stuur te knijpen. Overigens zijn er ook nog vele andere redenen waardoor de handen tintelen tijdens het fietsen. Maar niet getreurd ook vele van deze oorzaken zijn gewoon te voorkomen.

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lees ook andere Blogs