Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Wat is het verschil tussen een tube en een traditionele fietsband?

Draadband vs Tube

In dit blog lees je:

  • Het verschil in montage is.
  • De invloed van je velgen.
  • Hoe hard je de banden kunt oppompen.

Misschien heb je al eens gehoord dat de profs altijd met tubes rijden. Maar wat zijn tubes dan precies? En wat zijn de voordelen? Dat legen wij jou deze blog uit! Op jouw fiets zit in de meeste gevallen gewoon een traditionele fietsbanden. Met de traditionele band bedoelen we een draadband en een vouwband. Het voordeel van een traditionele band is dat deze vele malen makkelijker te verwisselen en duurzamer is. Na het lezen van deze blog weet jij wat is het verschil tussen een tube en een traditionele fietsband. En aan de hand hiervan kan jijzelf een keuze maken waarmee je gaat fietsen.

Verschil vouwband draadband

Maar wat is dan het verschil tussen een draadband en een vouwband? Dit verschil is naar prijs voornamelijk te merken in het gewicht. Verder is een vouwband flexibeler. Hierdoor is de band makkelijker om de velg te leggen en heeft betere rijeigenschappen. Eigenlijk zegt de naam al wat een draadband is. In de rand van de fietsband zit een staaldraad. Deze staaldraad maakt de productie van de fietsband makkelijker dan van een vouwband. fiets jij slechts een enkele keer per maand? Dan is een draadband echt goed genoeg. Ben je wat competitiever? Dan zal je het beste kiezen voor een vouwband.

Traditionele band vs tubes

Nu je het verschil weet tussen een draadband en een vouwband vraag jij je natuurlijk nog af wat het verschil is tussen dit soort fietsbanden en een tube. Het grootste verschil is dat een tube geplakt zit op de velg en een draadband los er omheen geduwd zit.

Voordelen en nadelen van Tubeless fietsbanden

Verschil-tube-en-fietsband

Ook bestaat er nog een tussenweg. Met tubeless fietsbanden profiteer je van beide voordelen. Maar voor de meeste wielrenners zijn tubeless fietsbanden de beste oplossing. Tubeless fietsbanden worden zonder binnenband om de velgen gelegd. Hierdoor wordt de fietsband niet alleen lichter, maar is er ook nog minder rolweerstand. Verder worden tubeless fietsbanden gevuld met een speciale vloeistof. Wanneer er een klein steentje in de fietsband komt, waardoor deze lek gaat. Zorgt de vloeistof ervoor dat het gaatje in de fietsband wordt gedicht. Op deze manier hoef je niet snel te stoppen om een nieuwe binnenband te monteren.

Het is mogelijk om van iedere velg een tubeless velg te maken. Echter is dit sterk af te raden. Het is belangrijk dat alle spaakgaten dan worden gedicht en er geen kleine ruimtes ontstaan. Een tubeless velg ziet is voorzien van randen waarin de buitenband valt. Daarom is het niet aan te raden om van een “normale” velg en tubeless velg te maken.

Lekrijden met een tubeless fietsband? Dat kan als het gat in de fietsband te groot is. Gelukkig is het dan altijd mogelijk om een binnenband te monteren. De voordelen van een tubeless band zouden dan verdwijnen. Maar wanneer je thuis bent kan het wiel weer worden omgebouwd naar een tubeless velg.

Kan ik tubes leggen op mijn draadwielen?

Nee het is niet mogelijk om je op je wielen voor een traditionele fietsband een tube te leggen. Dit komt doordat een traditionele fietsband in de velg geklemd zit en een tube op de velg gekit zit. Een velg voor een traditionele fietsband is dan ook vele malen dieper dan die van een tube.

Wel is het mogelijk om in iedere fiets een wiel met tubes te zetten. Maar om van traditionele fietsbanden naar een tube te gaan heb je dus een totaal nieuwe set wielen nodig. Daarom wordt er meestal gewoon gebruik gemaakt van traditionele fietsbanden of Tubeless fietsbanden. Maar hierover later meer.

Wat is het verschil in bandendruk?

Draadbanden of tubes

Ook is er een verschil tussen de bandendruk van een tube en een traditionele fietsband. Wanneer je er voor kiest om met een tube te gaan rijden in plaats van met een draadband profiteer je van het feit dat je de banden zowel harder als zachter kunt zetten dan een draadband. Door de banden hard op te pompen ontstaat er minder rolweerstand en wanneer je de banden zachter oppomp ontstaat er veel meer grip. Dit is vooral in het mountainbiken en cyclocrossen een groot voordeel.

Pomp je fietsbanden echter altijd op de juiste spanning. Dit doe je door gebruik te maken van een fietspomp die voorzien is van een hogedrukmeter. Hierdoor wordt het gemakkelijker om met de bandendruk te spelen. Vooral wanneer je zo goed en makkelijk mogelijk over de kasseien wil rijden is dit belangrijk.

Lekrijden tijdens het fietsen

Het rijden met een tube heeft verschillende voordelen. Naast dat de wielset meestal lichter in gewicht is. Rijd je met een tube veel minder gauw een stoot lek. Dit komt doordat de binnenband niet klem kan komen te zitten tussen de buitenband en de velg. Rijdt je met een traditionele fietsband lek. Dan verwissel je deze door gebruik te maken van de verschillende gereedschappen voor de fietsband. Ook met een Tubeless fietsband kan je lekrijden maar vaak zal je hier niets van merken. De anti-lek vloeistof in de fietsband dicht namelijk binnen enkele seconden het gat in de fietsband. Hierbij is het wel belangrijk om er rekening mee te houden dat je ongeveer om de 6 maanden de anti-lek vloeistof in de tubeless fietsband zal moeten vervangen. De anti-lek vloeistof droogt namelijk op en dicht gaatjes in de fietsband op ten duur niet meer. Wanneer er een nieuwe anti-lek vloeistof in de tubeless fietsband zit worden gaatjes met een grootte van ongeveer 6 millimeter gedicht. Dicht de anti-lek vloeistof de tubeless fietsband niet? Dan is het ook altijd mogelijk om een binnenband in de tubeless velg en fietsband te leggen. Dit maakt dat het altijd verstandig is om een nieuwe binnenband mee te nemen. Ook als je fietst met tubeless fietsbanden.

Cyclocross en mountainbike

Waar een tube op de racefiets vaak een extra luxe is, is dat in het cyclocrossen of mountainbiken totaal anders. Er veel minder kans is op een lekke fietsband en er kan met een veel lagere druk gereden worden. Doordat je met  een lagere druk in de banden kan rijden in de tubes heb je meer grip. Verder hebben tubes als voordeel dat de band in de bochten breder wordt, waardoor je harder door de bocht kan rijden.

Ook de rolweerstand van een fietsband om de mountainbike en cyclocrossfiets is veel hoger. Dit komt doordat deze fietsbanden breder zijn en veel meer noppen hebben. Echter heb je deze noppen hard nodig tijdens het fietsen in het bos of de blubber. Wil je een fietsband met noppen en een lagere rolweerstand? Dan zal je moeten kijken naar een fietsband met kleinere noppen. Vaak zitten deze noppen dan enkel op de zijkant van de fietsband. Kijk maar eens naar de fietsbanden van en gravelbike.

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lees ook andere Blogs