Welke cassette heb ik nodig op mijn racefiets?

Welke cassette heb ik nodig voor mijn fiets

In dit blog lees je het nut van:

  • Hoe je ziet welke cassette jij nodig hebt
  • Welke vertandingen je zou moeten kiezen
  • De nodige gereedschappen¬†om een cassette te verwisselen

De cassette op jouw racefiets zijn al redelijk scherpe punten en het schakelen naar een andere versnelling gaat ook iets slomer en moeilijker. Dan is het tijd om de cassette van de racefiets te vervangen. Maar welke cassette heb jij nodig voor jouw racefiets? In deze blog laten wij jou aan de hand van enkele stappen de juiste cassette kiezen.

Hoeveel speed is de cassette?

cassette-shimano-105-11-speed

Waarschijnlijk heb je al een beetje rond gekeken en zag je over al de temen 8-speed, 10-speed en 11 speed. Maar wat zegt dit nou? En hoeveel speed heb ik dan nodig?

Heel simpel gezegd zijn de fabrikanten van onderdelen groepen ooit begonnen met 1 tandwiel achter dit is in de jaren opgelopen tot 12 verschillende tandwielen. In fietsjargon wordt ieder tandwiel ook wel aangeduid met speed. Dus 12-speed wilt zeggen dat de cassette voorzien is van 12 verschillende tandwielen.

Voordat je een andere cassette koopt is het daarom altijd aan te raden om te tellen hoeveel tandwielen de huidige cassette heeft. Het is namelijk niet mogelijk om een 11-speed cassette op een 9-speed versnellingsgroep te zetten. Dit heeft voornamelijk te maken met de derailleur en body van het wiel.

Welke uitvoering van de cassette heb ik nodig?

Cassette-racefietsOp de achter derailleur van de fiets staat altijd omschreven welke naam de schakelgroep heeft. In de meeste gevallen zal dit Tiagra, 105 of Ultegra zijn, dit zijn allemaal schakelgroepen ontwikkeld door het merk Shimano.

Het voordeel is dat een cassette van de schakelgroep 105 ook prima werk op een Ultegra schakelgroep en fietsketting. Het grote verschil in deze cassettes zit hem echter in het materiaal waarvan de cassette is gemaakt.

Een cassette van een goedkopere kwaliteit zal zwaarder in gewicht zijn en minder soepel schakelen. Verder zijn goedkopere cassettes ontwikkeld van een harder metaal, waardoor de levensduur van de cassette aanzienlijk langer is dan bij een super lichte en dure cassette.

Ook is de kans groot dat je rekening wilt houden met de ideale versnelling om in te fietsen. De keuze voor de ideale versnelling is sterk afhankelijk van de type wegen waarop je gaat fietsen. Ben je in de bergen te vinden? Dan zal je een lichtere versnelling nodig hebben dan dat je enkel op de vlakke weg fietst. Meer informatie over het onderwerp van de ideale versnelling om in te fietsen? Wij geven je graag nog veel meer uitleg, zodat jij de juiste cassette kan kopen.

Welke vertandingen moet ik kiezen?

Binnen de verschillende cassettes zijn er ook veel verschillende vertandingen. In de meeste gevallen is het kleinste tandje voorzien van 11 tanden. Dit heeft invloed op hoe zwaar de versnelling kan. Het grootste verschil zit hem meestal in het grootste tandwiel en de stappen die tussen de tandwielen zit.

Wanneer het grootste tandwiel op de cassette 32 tanden telt is er een minder soepele overgang naar een lichtere versnelling. Voordeel is echter wel dat je op de meest extreme terreinen uit de voeten kunt.

Echter heb je in Nederland genoeg aan een cassette dat een 27 of 28 als grootste tandwiel heeft. En let op want wanneer je over gaat op een cassette met 32 tandjes achter dan heb je waarschijnlijk een andere derailleur nodig.

Een derailleur voor een cassette met een 32 tandwiel is voorzien van een langere kooi. Hierdoor zullen de derailleurwieltjes lager zitten en niet tegen het grootste tandwiel van de cassette aanlopen. Heb je een Shimano 12 speed schakelgroepeset? Dan hoef jij jezelf geen zorgen te maken. Deze schakelgroepen zijn namelijk standaard al geschikt voor cassettes waarvan het grootste tandwiel 34 tandjes heeft.

Welke versie Shimano 105 of Ultegra heb ik?

In de laatste jaren zijn er verschillende 11-speed onderdelen groepen van de Shimano 105 en Ultegra ontwikkeld. Deze groepen zijn steeds iets doorontwikkeld en hebben ook een kleine metamorfose wat betreft het uiterlijk gekregen.

Hoe kom je er nou achter welke versie schakelgroep jij hebt? Google even op de namen Shimano 105 5800, Ultegra 6800 en Ultegra 8000 dit zijn de meest voorkomende groepen. Bij afbeeldingen krijg je dan een foto te zien van het crankstel en vergelijk deze dan met het crankstel op jouw fiets.

Welke gereedschappen heb ik nodig om een cassette te vervangen?

Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om te weten of de cassette van de racefiets is versleten. Om dit te meten heeft BBB de ChainChecker ontwikkeld. Met dit gereedschap voor de fietsketting meet je binnen enkele seconden de slijtage van jouw fietsketting en cassette.

Verder heb je voor het verwisselen van de cassette op jouw fiets een nodig:

  • Een BBB Nautilus II BTL-05 kettingpons
  • Een BBB LockOut BTL-12S voor Shimano
  • BBB TurnTable 11 BTL-11S Kettingzweep
  • Een BBB Chainchecker BTL-125
  • Cyclon Bionet en Course spray

Gereedschap-cassette-TurnTable-BTL11-speedLockout Shimano

Wanneer je de cassette van jouw fiets verandert moet je ook altijd de fietsketting vervangen. Dit omdat deze beide onderdelen specifiek op elkaar ingesleten zijn. Wanneer er voor wordt gekozen om de fietsketting niet te vervangen kan de cassette gaan overslaan.

Wanneer je de fietsketting en cassette vervangt is het belangrijk om de juiste fietsketting en cassette te kopen. Maar hoe weet je welke fietsketting je nodig hebt? Nadat je de cassette en fietsketting hebt vervangen haal je de dikke laag vet van de fabriek weg met Cyclon Bionet en vervang je deze voor een dun smeermiddel zoals de Cyclon Course spray. Dit voorkomt dat schakels minder goed over de derailleurwieltjes loopt.

Kosten besparen op de fietsketting en cassette?

Zoals je merkt kan het aardig in de papieren lopen, wanneer je de cassette van jouw fiets wilt gaan vervangen. Het loont dan ook zeker om de fiets goed te onderhouden, hierdoor kunnen de fietsketting en cassette vele malen langer mee gaan. Lees meer over het voorkomen van slijtage van de racefiets in ons blog.