Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Het ideale klimverzet voor de racefiets

ideale klimverzet racefiets

In dit blog lees je:

  • Welk verzet het beste is bij klimmen op de fiets
  • Over de verschillende klimterreinen.
  • Het juiste verzet voor de afdaling.
  • Waarom je een kettingblad zou vervangen.

De fietsseizoen is weer begonnen en de eerste gezamenlijk ritten met jouw fietsvrienden zijn al gemaakt. Samen met je vrienden heb je afgesproken om in de zomer een week naar de Alpen te gaan om daar de lastigste beklimmingen uit de Tour de France te beklimmen. Als voorbereiding op deze week klimmen met de fiets gaan jullie enkele keren naar Limburg, om aan het klimgevoel te wennen.

Om super snel bergop te fietsen is een goede voorbereiding zeker niet overbodig. En het belangrijkste met deze voorbereidingen is om je fiets op orde te hebben. Maar wat moet je op orde hebben aan je fiets om zo snel en vlot mogelijk omhoog te fietsen? Dat zijn natuurlijk je versnellingen. Maar welke versnellingen moet je dan hebben? In deze blog leggen wij jou precies uit met welke versnellingen je het snelste omhoog fietst.

De verschillende klimterreinen

cassette-shimano-105-11-speed
 

Zoals in de introductie beschreven zijn er vele verschillende terreinen en daarom zijn er ook zoveel verschillende cassettes. Dit is niet anders dan de verschillende klimterreinen in het buitenland. Zo hebben de Alpen relatief geleidelijke beklimmingen en zijn beklimmingen in de Pyreneeën minder regelmatig. Wanneer je dichter aan de kust zit in bijvoorbeeld Spanje kan je te maken krijgen met korte beklimmingen met extreme hellingspercentages tot wel 30%. Echter zal je deze beklimmingen niet vaak tegenkomen. En wanneer je deze hele stijle beklimmingen tegenkomt is het nog maar de vraag of het een goed idee is om ook echt deze berg te beklimmen. Wanneer de beklimming namelijk zo stijl is komt er ook een stijle afdaling. Om weer veilig beneden te komen is het daarom extra belangrijk om in gedachten te houden dat je beschikt over een uitstekende fietsbeheersing. Maak je gebruik van een indoorfietstrainer? Dan is het ook aan te raden om een bergverzet te gebruiken. Tijdens het installeren van de fietstrainer kan je een gewicht kiezen. Wanneer je het juiste gewicht invul, zal het klimmen net zo lastig zijn als in het echt.

Waar je klimt moet je ook afdalen

Wanneer je veilig boven bent gekomen wil je ook lekker snel en veilig naar beneden kunnen fietsen. Daarom is het belangrijk om je verzet ook hierop aan te passen. Want wanneer de versnellingen niet zwaar genoeg kunnen is de fiets moeilijker te controleren in de afdaling. Zorg er daarom altijd voor dat het kleinste tandwiel achterop de cassette is voorzien van 11 of 12 tandjes. Op deze manier kan je nog een beetje meetrappen in de afdaling. Dit helpt bij het in balans blijven.

Naast de cassette achterop de fiets hebben ook de kettingbladen een invloed op de zwaarte van de versnelling. Echter hoef je hier in de meeste gevallen niets aan te doen doordat de meeste racefietsen zijn voorzien van een kettingblad met 52 of 53 tandjes.

Wanneer je zelfs niet meer met deze versnellingen kunt trappen is het aan te bevelen om de benen strak tegen de bovenbuis te houden. Hierdoor zorg je voor meer stabiliteit in de fiets. Meer over afdalen lees je in ons blog over “tips voor bij het afdalen op de fiets”.

Zorg voor de juiste omwentelingen

Tijdens het klimmen lijk je vaak niet vooruit te komen en heb je de neiging om steeds lichter te gaan schakelen. Dit komt doordat je tijdens het klimmen een andere cadans hebt dan op het vlakke terrein. Echter is dit totaal niet erg want iedereen heeft dit. Sterker nog, wanneer je dezelfde omwentelingen trapt als op het vlakke kom je haast niet vooruit. Wel zorgt dit ervoor dat je super gemakkelijk naar boven kunt rijden.

Om super gemakkelijk (en langzaam) naar boven te rijden zou je moeten denken aan een cassette met 30 of 32 tandjes als grootste tandwiel. Maar wil je een beetje snel omhoog zal je genoeg hebben aan een cassette waarbij het grootste tandwiel 28 vertandingen heeft. Dit zorgt ervoor dat je meer kracht zal moeten zetten om de pedalen rond te krijgen maar zorgt er wel voor dat je meters blijft maken.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat je bij een cassette met 30 of 34 vertandingen grotere stappen hebt tussen de verschillende versnellingen. Ook moet je met zo’n verzet een andere derailleur. Namelijk één met een lange slag. Wanneer je een cassette met een 30 op een korte derailleur zet zal het tandwiel tegen de derailleurwieltjes aanlopen. Waardoor de hele boel vastloopt.

Enkel wanneer jouw fiets is voorzien van een 12 speed schakelgroep van Shimano heb je hier geen last van. Dit komt doordat de 12 speed schakelgroepen een derailleur hebben die voorzien is van een langere gooi. Dit zorgt ervoor dat de derailleurwieltjes niet tegen de cassette zouden aanlopen. Met een Shimano 12 speed schakelgroepset is het zelfs standaard al mogelijk om met een 34 tandwiel te rijden.

Nog een stapje verder

-Ultegra-8000-kettingblad-Shimano Het woord kettingbladen is al enkele keer gevallen. Maar wanneer je nog een stapje verder wilt gaan om super licht te trappen en de omwentelingen hoog te houden kan is het ook mogelijk om het kettingblad te vervangen. De meeste racefietsen zijn standaard uitgevoerd met een 36 kettingblad. Dit kettingblad zou je ook kunnen vervangen voor een kettingblad met 34 vertandingen.

De regel die je kan aanhouden bij het verwisselen van je kettingblad is dat 3 tandjes van het kettingblad gelijk staan aan 1 tandje achter. Zo heeft het omschakelen van een 28 achter naar een 30 hetzelfde effect als het verwisselen van een 42 kettingblad naar een 36.

Let alleen wel op dat het verwisselen van het kettingblad een groter effect kan hebben op de spanning van de ketting.

De invloed van je conditie op de ideale klimversnelling

Klimverzet-racefiets

Naast het hebben van de juiste versnellingen heeft ook het hebben van een goede conditie een super grote invloed op de snelheid en het gemak van het beklimmen van een berg op de fiets. Zorg er daarom voor dat je beschikt over een goede conditie voordat je gaat fietsen in de bergen.

Het hebben van een goede conditie scheelt meer dan het hebben van de juiste versnelling. Zo kan het hebben van de juiste versnelling een verschil van zo’n 20% opleveren tegenover dat een goede conditie tot wel 40% verschil kan opleveren.

En natuurlijk zal ook met een goede conditie de ene dag niet de andere zijn. Maar ook deze dagen overleef je wel wanneer je beschikt over de juiste versnellingen op jou racefiets. Kan ik dan niet gewoon iedere dag mijn cassette vervangen? In theorie kan natuurlijk alles, maar dat is niet aan te bevelen omdat dit een grote invloed heeft op de afstelling van de fiets.

Met welke versnellingen op de fiets zit altijd goed?

Inmiddels heb je nu heel wat informatie over met welke versnellingen je zou kunnen fietsen. Maar met welke versnellingen zit je nou altijd goed? Heel eerlijk gezegd is dat van persoon tot persoon totaal verschillend maar in bijna alle gevallen zit je goed met een cassette waarbij de kleinste tandwiel 11 vertandingen telt en waarbij het grootste tandwiel 28 vertandingen telt. Heb je een Shimano 12 speed schakelgroep? Dan zal je wellicht beter uitkomen met een cassette die achterop als grootste tandwiel 30 tandjes heeft. Dit heeft te maken met de algehele uitvoering van de schakelgroep.

Wat betreft de kettingbladen is het aan te bevelen om gebruik te maken van een buitenblad met 52 of 53 vertandingen en een binnenblad dat 36 vertandingen telt.

Welke cassette heb ik nou nodig?

Ben je van plan om de cassette van jouw fiets te veranderen, maar weet je niet exact welke cassette je nodig hebt en/of hoe je een cassette verandert? Wij vertellen jou welke Shimano cassette behoort op jouw racefiets.

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lees ook andere Blogs