In dit blog lees je:
- Hoe je de slijtage van de fietsketting meet
- Of je ook jouw cassette moet vervangen
- Welke fietsketting je nodig hebt
- Hoe je de fietsketting gereed maakt voor het fietsen
Je merkt dat het schakelen op de fiets steeds moeilijker gaat en dat de tandwielen van jouw racefiets steeds puntiger worden. Dan is het tijd om jouw fietsketting te vervangen. Maar weet jij welke fietsketting dat je nodig hebt? In deze blog leggen wij uit welke fietsketting jij nodig hebt voor jouw racefiets en waarom je deze fietsketting nodig hebt.
Hoe zie ik dat mijn fietsketting versleten is?
Wanneer de cassette van de racefiets scherpe punten heeft is het hoog nodig om de fietsketting en cassette van de racefiets te vervangen. Eigenlijk fiets je al te lang met een versleten fietsketting waardoor de cassette wellicht onnodig is versleten.
Door af en toe de slijtage van de fietsketting op te meten weet je hoe lang je nog kunt fietsen met de ketting zonder dat je de cassette hoeft te vervangen. Echter wordt het wel aangeraden om na twee fietskettingen te hebben versleten ook de cassette te vervangen.
De slijtage van de fietsketting is gemakkelijk om te meten met de BBB ChainChecker. Dit is een tool voorzien van vier haken. Wanneer de kleinere haken in de fietsketting vallen hoef je enkel nog maar de fietsketting te vervangen. Maar wanneer de grotere haken in de fietsketting vallen moet je ook de cassette van jouw fiets vervangen.
Wanneer je enkel de fietsketting vervangt en op een versleten cassette blijft door fietsen kan de ketting overslaan tijdens het fietsen/schakelen. Ook zal de nieuwe fietsketting veel sneller slijten dan dat deze zal doen wanneer zowel de cassette en fietsketting waren vervangen.
Welke fietsketting heb ik dan nodig?
Als eerste is het belangrijk om te weten hoeveel versnellingen je hebt op de cassette. Alleen op deze manier kan je antwoord geven op de vraag welke fietsketting je nodig hebt op de racefiets. Tegenwoordig zijn dit er in de meeste gevallen 11 of zelfs 12, maar met wat oudere fietsen kan dit verschillen van 8 tot 10 tandwielen achter. Tel daarom altijd hoeveel verschillende tandwielen jouw cassette heeft.
Nu je weet hoeveel tandwielen de cassette heeft is het belangrijk om er achter te komen met welke schakelgroep de fiets is voorzien. Dit is het beste te zien op de achter derailleur van de fiets. Eigenlijk staat hier altijd opgeschreven van welke groepset deze is. Dit kan verschillen van Sora, Tiagra, 105, Ultegra tot aan Dura Ace.
Het is belangrijk om enkel naar de achter derailleur te kijken. Dit omdat veel fietsfabrikanten de fiets met verschillende groepsets opbouwen. Zo kunnen de remmen van een andere kwaliteit zijn het schakelgedeelte.
Wat heb ik nodig om een fietsketting te vervangen?
Bij het vervangen van de fietsketting heb je verschillende materialen nodig zoals een kettingpons, Cyclon Bionet, teflon spray en een oude doek. Zorg altijd dat je het pinnetje van de fietsketting met een kettingpons monteert. Zo weet je zeker dat het pinnetje op de juiste plaats in de fietsketting zit. Dit voorkomt dat de fietsketting spontaan breekt. Ook zijn er fietskettingen die gebruik maken van een quick link. Zo weet je zeker dat de fietsketting niet verzwakt is door de eruit gedrukte pin.
Wanneer je de fietsketting hebt gemonteerd is het belangrijk om de fietsketting even goed te ontvetten met Cyclon Bionet. Dit omdat de ketting vanuit de fabriek is voorzien van een dikke stevige laag vet. Deze laag vet kan er voor zorgen dat de fietsketting minder soepel beweegt tussen de derailleurwieltjes.
Ontvet de ketting daarom goed met Cyclon Bionet en een oude doek. Wanneer de ketting compleet ontvet is voorzie je de fietsketting van een goed smeermiddel. Welk smeermiddel het beste is voor jouw fiets is afhankelijk van het doeleinde van jouw fietstochten.