Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Waarop te letten bij het kopen van een tweedehandsfiets?

Waarop te letten bij kopen tweedehandsfiets

In dit blog lees je:

  • Hoe je een fietsketting controleert.
  • De overige onderdelen controleert.
  • Waar je handige tools koopt.

Heerlijk op de televisie kijken naar de renners in de Tour de France of op de cross op koppenberg. Maar nu lijkt jou dat fietsen ook wel wat. Daarom heb je besloten je eerste racefiets aan te schaffen. Omdat je niet zeker weet of het fietsen daadwerkelijk wat voor jou is besluit je een tweedehandsfiets te kopen. Echter heb je als leek geen benul waarop je moet letten bij het kopen van een tweedehandsfiets. Daarom geven wij van Pedaalslag.nl enkele tips.

Zijn de Ketting en derailleur nog in goede staat?

Tweedehandsracefiets Misschien wel de meest belangrijke onderdelen van een fiets zijn de ketting, cassette en voorbladen.
Als aller eerste is het belangrijk dat de cassette en kettingbladen voorzien zijn van doffe tanden. Indien de cassette of voorbladen zijn versleten, hebben ze scherpe punten en zijn het net werpsterren. Dit zelfde geldt voor derailleurwieltjes. Verder is het belangrijk dat er geen roest op de ketting te vinden is. Als dit wel het geval is zal de ketting vroeg of laat breken.

Daarnaast is het belangrijk dat de ketting strak om het voorblad ligt. De ketting moet dus met een zachte duw dus niet van het voortandwiel gedrukt kunnen worden. Om Gemakkelijk te weten of de ketting en de tandwielen versleten zijn, kan je gebruik maken van de BBB Chainchecker. Door middel van dit goedkope stukje gereedschap weet je of de ketting en cassette versleten zijn. In de toekomst kan je door gebruik van de Chainchecker flink wat kosten besparen. Dit doordat de ketting op tijd vervangen kan worden. Zo hoef jij nog niet meteen ook de cassette te veranderen.

Slechte of kapotte kabels kunnen voor veel gezeur zorgen

Gemakkelijker om te zien is of de kabels nog in goede staat zijn. Het is belangrijk dat de kabels niet verroest of gerafeld zijn. Knijp even in de remmen en schakel even, zo merk je vanzelf of alle bekabeling nog soepel en goed is.

Controleer de banden door het slijt gaatje

De Fietsbanden op de racefiets zijn veel al voorzien van een slijtage gatje. Door middel van dit gaatje is het gemakkelijk te zien of een band versleten is. Verder is het belangrijk dat de band over het gehele loopvlak rond is en er geen vlakke stukken op de band zitten. Nieuwe banden zijn relatief snel en goedkoop aan te schaffen.

Het frame is een zichtbare indicatie voor de rest van de onderdelen

Een ander punt waarop je moet letten bij het kopen van een tweedehandsfiets is het frame. Het frame kan bestaat meestal uit carbon of aluminium. Als het frame bestaat uit aluminium is het belangrijk om te bekijken of er geen scheuren in de lasnaden zitten. Bestaat het frame uit carbon, dan is het belangrijk om te kijken of er geen scheuren in het carbon zitten. Bij een testrit hoor je vaak een kraak in de fiets als er een scheur in het carbon of een lasnaad zit.

Draaiende onderdelen van een fiets

Belangrijk is natuurlijk dat de draaiende onderdelen van de fiets soepel lopen. Daarom is het aan te raden om deze eens in stilstand te laten draaien. Zo kom je er gauw achter of de lagers in het draaiende onderdeel niet kapot of versleten zijn.

Aankoopbewijs van de racefiets

tweedehands-racefiets

Zoals bij iedere dure tweedehands aankoop is het verstandig om het aankoop bewijs te vragen. Verder is het handig om te vragen naar de onderhoudsgeschiedenis van de fiets. Is het onderhoud altijd zelf gepleegd of door een fietsenmaker? En wanneer is de laatste grote beurt uitgevoerd?

Het is altijd verstandig om ieder jaar een grote onderhoudsbeurt te doen aan je fiets. Als de verkoper aangeeft dat er niet veel op de fiets gefietst is. Vraag dan het aantal kilometers, want in dit geval is het verstandig om iedere 10.000 kilometer een grote onderhoudsbeurt te geven aan de fiets.

Maak een testritje door de straat

Als laatste tip kunnen we je aanraden om even een testritje door de straat te rijden. Met het testritje merk je al gauw of alles daadwerkelijk werkt zoals de verkoper zegt. Daarom moet je natuurlijk wel even schakelen en remmen. Verder hoor je met een testrit gelijk de rare geluiden als er iets mis is met een onderdeel.

Maar hoe onderhoud ik de fiets op een juiste manier?

Je hebt een mooie fiets gekocht maar wilt deze graag in een topconditie houden. Alleen weet je niet precies hoe en welke producten je hiervoor nodig hebt. Daarom laten leggen wij jou uit welke fietsonderhoudsproducten je nodig hebt.

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lees ook andere Blogs