Er zijn vele verschillende soorten fietsbrillen op de markt. Maar wat is er nou precies goed en waarop moet je letten tijdens het kopen van een nieuwe fietsbril? Je wil natuurlijk dat jouw nieuwe fietsbril helemaal geweldig op het hoofd zit. Nu is ieder hoofd anders en is er niet één sportbril die voor iedereen geschikt is. Daarom leggen wij jou in deze blog precies uit waarop je moet letten bij het kopen van een fietsbril.
Fietsbril met grote lenzen
Ook zijn er fietsbrillen met grotere lenzen. Deze fietsbrillen hebben verschillende voordelen. Want hoe grotere de lens, des te groter is het gezichtsveld dat beter zichtbaar is. Ook zit er een klein verschil tussen alle grotere lenzen. Want de ene lens is helemaal vlak en de andere heeft een lichte kromming in de lens. Wanneer de lens groot en vlak is komen er eerder insecten tegen de fietsbril aan. Door gebruik te maken van een lens met een kleinere kromming klappen de insecten naar links of naar rechts. De lens blijft dus langer schoon.
Extra lenzen van sportbril
De meeste fietsbrillen worden geleverd in een special opbergcase. En met deze opbergcase worden er ook in de meeste gevallen twee extra lenzen meegeleverd. De meegeleverde lenzen zijn vaan transparant en geel of oranje van kleur. De transparante lenzen zijn handig tijdens het fietsen in de regen. Want ondanks de donkere omstandigheden profiteer je wel van het voordeel dat er geen vuil in de ogen kan komen. Wanneer je fietst zonder fietsbril kan er veel straatvuil in de ogen komen en hier kan je zelfs enkele dagen later nog last van hebben. De gele of oranje lenzen zal je veel minder vaak gebruiken. Deze lenzen maken het zicht namelijk een stuk helderder. Nu zal je vast denken “dat is fijn”maar in praktijk leidt dit vaak tot gevaarlijke situaties. Zo is een bocht gladder dan je denkt en ga je er dus al gauw te snel door. Het gevolg hiervan is dan weer dat je snel ten val komt.
Lenzen sportbril verwisselen
De lenzen van een sportbril verwissel je allemaal op een net iets andere manier. Kijk hiervoor eerst even goed naar de meegeleverde lenzen en let hierbij juist op de bevestigingspunten waar de lens in het montuur klemt. In de meeste gevallen is het de bedoeling dat je de lens een beetje naar binnen duwt en een licht trekkende beweging aan het montuur maakt. De hoek van de lens zal dan loskomen. Doe dit eerst aan beide kanten en maakt dan de lens ter hoogte van het neusstuk los van het montuur. Doe dit echter wel met beleid want anders zal je de lens of het montuur van de sportbril breken.
Een sportbril met meekleurende lenzen
Een nieuwe fietsbril kopen? En heb je geen zin om constant lenzen te verwisselen? Dan kan je natuurlijk twee aparte brillen aanschaven. Maar er bestaat een veel makkelijkere manier. Er zijn namelijk ook sportbrillen met meekleurende lenzen. Dus hoe feller de zon of het licht is dat er op schijnt des de donkerder wordt de lens. De lens heeft ongeveer 5 seconden nodig om zichzelf aan te passen aan de nieuwe situatie. Dus fiets je een tunnel in dan zal je de zonnebril niet meer af te hoeven zetten. Het voordeel is dus dat je altijd voorzien bent van de juiste lens. Dus begint de fietstocht met een felle zon en eindig je in een bui. Het zicht blijft optimaal en de ogen worden beschermt tegen zonlicht en opspattend vuil van de weg.
Zonnebrillen met meekleurende lenzen beschermen de ogen 100% net zo goed als tegen UV-straling zoals een sportbril met een statische lens zal doen.
Lenzen die niet beslaan tijdens het sporten
Vooral tijdens het fietsen in de winter is dit een veel voorkomend probleem. De blaast warme adem uit en de temperatuur van de buitenlucht is slechts 2 graden. Door het verschil in temperaturen tussen de binnen en buitenkant van de fietsbril kan het zijn dat de lens beslaat met condens. Het zicht wordt minder en je besluit de fietsbril maar af te doen. Het nadeel is alleen dat de rijwind traanogen veroorzaakt en het zicht zonder fietsbril dus ook niet ideaal is.
Om een beslagen lens te voorkomen is er een oplossing. Er zijn namelijk fietsbrillen waarbij er enkele kleine gaatjes in het montuur zitten en ook tussen de lens en het montuur is er ruimte om zo snel mogelijk van de warme lucht af te komen. Het verschil tussen de warme en koude lucht wordt een heel stuk minder en de lens zou dus veel minder tot bijna niet beslaan. Zo ben je dus altijd verzekerd van een goed zicht op de weg en overige weggebruikers.
Voorkom traanogen tijdens het fietsen
Er is niets vervelender dan traanogen tijdens het fietsen. Deze traanogen ontstaan doordat de lens niet aansluit op het gezicht en er dus rijwind tussen de wangen en de fietsbril kunnen komen. Een bijkomend nadeel van een nieuw goed afsluitende fietsbril is dat insecten via de openingen alsnog in de ogen kunnen vliegen. Zeker wanneer je fietst tegen de wind in kan dit hard aankomen en zorgen voor een slechter zicht en geïrriteerd oog.
Fietsbril die goed blijft zitten
Ook hoor je vaak dat een fietsbril niet juist op het hoofd blijft zitten. Maar zelfs al zou je met je hoofd naar beneden zitten zal een goede fietsbril op het hoofd blijven staan. Maar waardoor komt het dan dat een goede fietsbril onder alle omstandigheden om het hoofd blijft staan? Dit is te danken aan twee belangrijke onderdelen van een fietsbril, namelijk de pootjes en het neusstuk. Beide dienen voorzien te zijn van een rubberenstuk met een structuur erin verwerkt. Zo kan er een kleine luchtstroom tussen de bril en het hoofd zorgen voor enige verkoeling. Zonder dat je daar als sporter zelf last van hebt. Wanneer deze structuur niet in de rubberenstukken verwerkt zit zal dit ervoor zorgen dat je overmatig gaat zweten en de bril makkelijker van het hoofd glijdt. Daarnaast kan jij jezelf gaan irriteren aan de extra warmte die ontstaat. De rubberen strips lopen bij de meeste fietsbrillen over de gehele pootjes heen. Zo ontstaat er op bijna ieder hoofd een langer contactpunt met het hoofd.
Maar het allerbelangrijkste waardoor een fietsbril goed op het hoofd blijft zitten is een juist zittend neusstuk. Nu is alleen iedere neus anders en daarom is het aan te raden om een fietsbril te kopen waarbij het neusstuk verstelbaar is. Zo kan je het neusstuk breder of smaller zetten. Zo blijft de fietsbril veel beter zitten, beschermt deze de ogen beter tegen insecten en zit de fietsbil veel fijne op het hoofd.
Inschuifbare verstelbare oorpootjes
Nu kan horen wij ook wel eens dat mensen de pootjes van de sportbrillen te lang vinden. Deze komen dan volgens hen niet lekker te zitten met het binnenwerk van de fietshelm. Om de fietsbril stevig op het hoofd te houden hebben de fietsbrillen juist iets langer pootjes. Maar wanneer de irritatie van te lange pootjes te groot is hebben wij de oplossing. Er bestaan namelijk fietsbrillen waarvan de pootjes ingekort kunnen worden. Zo kies jijzelf tussen 3 verschillende standen wat het fijnste aanvoelt. Dit is dan weer ideaal voor vrouwen en kinderen. Want sportbrillen zijn vaak ontwikkeld op één algemene pasvorm die overeenkomt met het gemiddelde hoofd van een man.
Verder is het ook nog belangrijk bij het kopen van een fietsbril om op te letten hoe de pootjes zitten als de bril ingeklapt zit. Deze zouden de lens niet moeten raken want kunnen anders zorgen voor krassen op de lens. Het verschilt per fietsbril of er een opbergzakje en/of er een opbergcase wordt meegeleverd.