Nu steeds meer mensen met schijfremmen rijden hoor je steeds vaker dat er een luchtbel in de remhendels zit of dat er olie verloren is gegaan. Maar hoe los je dit nou echt goed op? Aan de hand van Shimano hydraulische schijfremmen leggen wij jou uit wat je kunt doen om de druk in de remleidingen weer te verbeteren. Hierbij is het wel belangrijk dat je beschikt over enige technische kennis, gereedschap voor schijfremmen (ontluchtingsset) en nieuwe mineraalolie. En wanneer je gebruik maakt van Hydraulische Schijfremmen van Shimano dan heb je ook nog een olie funnel nodig om de het hydraulische systeem goed te ontluchten. Deze olie funnel plaats je bovenop de shifters, zoals in de afbeelding hieronder.
Haal het wiel uit de fiets en verwijder de remblokken
Om ruimte te creëren waarin je kunt werken is het belangrijk om het wiel uit de fiets te halen. Nadat je dit hebt gedaan dienen de remblokken ook uit de adapter van de hydraulische schijfremmen gehaald te worden. Nu de remblokken toch uit de adapter zijn, kan je deze het beste even schoonmaken met een ontvetter.
Verder is het belangrijk om de zuigers van de schijfrem-adapter goed terug te drukken. Het kan namelijk zijn dat deze door viezigheid niet goed terugtrekken in de adapter. Dan is het aan te raden om deze goed schoon te maken met een wattenstaafje en een ontvetter. Wanneer deze zuigers namelijk niet goed terugtrekken in de adapter kan is de kans heel erg groot dat de schijfremblokken tegen de schijven aanlopen. Je zal hierdoor veel kracht verliezen die je liever omzet in pure snelheid.
Maak de hendel gereed om olie bij te vullen
Bij de ontluchtingsset, voor het ontluchten van de hydraulische schijfremmen van de fiets, die je hebt gekocht zit waarschijnlijk een flesje of een trechter. Vul deze trechter met mineraal olie. Dit is een dunne gefilterde olie die een vloeiende rembeweging mogelijk maakt. Heb je de trechter niet? Dan is deze ook gewoon los te koop. En wanneer je hydraulische schijfremmen van Shimano hebt kunnen wij je aanraden om enkel de originele Shimano trechter te gebruiken. Maak je gebruik van een dikke olie? Dan zal het hele systeem in de soep lopen en stuk gaan.
Het systeem aan de onderkant openen
Nu het systeem aan de bovenkant open is kan de onderkant van het systeem geopend worden. Maar voordat je dit doet is het belangrijk om het juiste koppelstuk aan de spuiten vast te maken. Vul de spuit daarna met mineraalolie en je kunt echt aan de slag gaan.
Onderaan de rem bij de adapter zit een bevestigpunt voor de stuit. Draai de nippel van de spuit vast aan het bevestigpunt. Maar voordat je dit doet dien je nog even een ringsleutel over het bevestigpunt van de adapter heen te draaien. Wanneer je alles netjes gemonteerd hebt kan je de ringsleutel een slag naar rechts draaien. Het oliereservoir is geopend. Druk de mineraalolie die in de spuit zit voorzichtig in het systeem en rem regelmatig. Het flesje of de trechter aan de bovenkant bij de hendel zal een beetje vollopen met olie en af en toe zal je luchtbelletjes zien. Wanneer je geen luchtbelletjes meer ziet kan je stopen met nieuwe olie in het systeem te spuiten.
Draai met de ringsleutel het systeem via de onderkant, bij de adapter, weer dicht en knijp zo’n 10 keer in de remhendel. De enige luchtbellen die nog in de remleiding zitten zullen uit het systeem geremd worden. Maar om zeker te weten dat echt alle luchtbellen uit het systeem zijn is het aan te raden om de onderste nippel nogmaals een aantal keer open en dicht te draaien terwijl je de remhendel ingedrukt houd. Dit doe je natuurlijk nog steeds met dezelfde ringsleutel waarover wij het eerder al hadden.
Wanneer je de onderste nippel weer hebt vast gezet kan de spuit met mineraalolie worden losgekoppeld. Om er zeker van te zijn dat deze nippel goed vast zit dien je deze tussen de 4 en 6 newtonmeter vast te draaien. Zo voorkom je dat er ooit tijdens het fietsen luchtbellen ontstaan in de remkabels.
Ondertussen zit de trechter of het flesje nog bovenop de remhendel. Houdt de fiets in verschillende hoeken. Heel specifiek gezegd raar Shimano aan om je stuur zelfs los te maken en te kantelen van boven naar beneden. Op deze manier komt de hendel in andere posities en zal er nog eens lucht kunnen ontsnappen wanneer deze in de hendel verstopt zit. Zelf raden wij aan om de fiets een klein beetje te kantelen. Zo voorkom je dat de houding op de fiets anders gaat worden, inbusbouten van de stuurpen dolgedraaid worden of zelfs het stuur kapot gaat. Hier zal je overigens eerder last van hebben wanneer je gebruik maakt van een fietsstuur dat van carbon is. Maar de aller belangrijkste reden dat wij niet onnodig het stuur willen losmaken is veiligheid. Hoe vaker je onderdelen los en vast zet des te minder goed deze op elkaar aansluiten. Ook bestaat er een kans dat je het stuur niet goed vastzet en hierdoor kan je zelfs vallen tijdens het fietsen.
Met de trechter op de remhendel is het aan te bevelen om nogmaals een vijftal keer in de remhendel te knijpen. Zo wordt de olie nogmaals door het systeem heengetrokken. En worden mogelijke luchtbellen verder verwijderd. Wanneer je als deze stappen hebt doorlopen kunnen wij met zekerheid zeggen dat je een luchtdicht systeem hebt (mits het systeem of de remhendel niet lek is).
Verwijder de trechter van de remhendel en plaats de inbusbout weer bovenop de remhendel. Om het systeem goed luchtdicht te laten blijven dient de inbusbout tussen de 0,5 en 0,7 newtonmeter vast gezet te worden.
Het ontluchten van een achterrem met olie
Het ontluchten van een voorrem is vele malen makkelijker dan een achterrem. Dit komt doordat de kabel waar de olie doorheen gaan langer is en ook nog eens te maken heeft met enkele hoeken. Het is daarom aan te raden om het stuur hoger te houden dan het achterwiel. Op deze manier zal de oliekabel in een verticalere hoek hangen. Door de hulp van de zwaartekracht zullen luchtbellen sneller en gemakkelijker uit het systeem gehaald kunnen worden.
Voorkom valpartijen en maak de remhendels en remschijven goed schoon
Nu je klaar bent met het verversen van de olie van de hydraulische schijfremmen is het aan te raden om de hendels en schijven goed schoon te maken. Tijdens het verversen van de olie zal je altijd olie morsen op de hendels. Ontvet de hendel daarom even goed voordat je het rubber over de hendel heen trekt. Wanneer je dit niet doet kan het rubber makkelijk gaan schuiven. Dit kan dan weer als gevolg hebben dat je handen van het stuur afglijden. Ook is het belangrijk om de schijven even goed te ontvetten. Want wanneer er olie op de schijven zit, zullen de remblokken en schijven over elkaar heen schieten. De rem zal dan geen enkel effect hebben. Ontvet de boel daarom goed voordat je gaat fietsen. Het klinkt misschien als een lastig werkje. En denk je misschien, waarom hebben we niet gewoon nog steeds remblokken? Daarom leggen wij de verschillen tussen schijfremmen en remblokken graag aan je uit.
Controleer of er geen lucht meer in de Shimano remhendel zit
Piepende schijfremmen voorkomen
Nu je de stappen allemaal hebt doorlopen kan je de schijfremmen met een gerust hart gebruiken. Controleer twee uur na het bijvullen even of er geen olie uit een leiding is gelopen. Wel kan het zijn dat de schijfremmen piepen tijdens het remmen. Gelukkig zijn piepende schijfremmen ook te voorkomen.