Piepende remmen op de fiets verhelpen?

Piepende-schijfremmen-verhelpen-en-voorkomen

Niets is zo vervelend als een harde piep tijdens het fietsen. Maar in vele gevallen zijn piepende remmen op de fiets te verhelpen. De piep zit er meestal niet in wanneer de fiets nieuw uit de winkel komt. Maar wanneer de remblokken een beetje versleten zijn kan het zomaar zijn dat er een piep ontstaat tijdens het remmen. Deze piep ontstaat door slijtage van de remblokken maar ook door viezigheid van de weg. Ook is het sterk afhankelijk wat voor type remmen op de fiets zitten. Want met Schijfremmen komt een piep in de rem veel vaker voor dan bij een fiets die gebruik maakt van v-brake remmen. Daarom behandelen wij in deze blog de verschillende soorten remsystemen en wat er per systeem gedaan kan worden om een piep tijdens het remmen te verhelpen.

Piepende schijfremmen voorkomen?

Piepende-schijfremmenMaak je gebruik van een schijfrem en heb je last van een piep? Dit is een veel gehoord “probleem” bij fietsen met een schijfrem. Het nadeel is dan ook meteen dat er soms niets te doen is aan een piepende schijfrem op de fiets. Maar in vele gevallen is een piepende schijfrem wel gewoon te verhelpen. Maar voordat wij je uitleggen hoe een piep in de schijfrem voorkomen kan worden. Leggen wij eerst uit waardoor een piepende schijfrem komt.

In de meeste gevallen komen piepende remmen op de fiets doordat de schijven nat en of vies zijn. Aan geluiden die door natte omstandigheden ontstaat is helaas niets te doen. Luister maar eens goed als de profs een afdaling in de regen hebben. Wanneer er gefietst wordt in droge omstandigheden zullen de schijfremblokken en schijven vanzelf opdrogen. De schijfremmen zullen nog even blijven piepen. Maar door te blijven doorremmen zal de piep vanzelf verdwijnen. De piep van een schijfrem ontstaat op de gaten die in de schijven zitten. Deze gaten zorgen ervoor dat de schijven eerder kunnen afkoelen. Maar het nadeel is dat de schijfremmen veel eerder gaan piepen. Zouden er geen ventilatiegaten in de schijven zitten. Dan kan het zomaar eens zijn dat de fiets niet meer goed remt tijdens een lange afdaling. Maar door te blijven remmen zullen de remblokken en schijven elkaar schoonremmen. Wanneer zowel de schijven als de remblokken schoon zijn. Zal de piep in vele gevallen verdwenen zijn.

Maar welke stappen te ondernemen bij een piepende schijfrem?

  1. Als eerste kan je het beste gewoon de schijfremmen en remblokken laten opdrogen. Ga dan nog eens een rondje fietsen en bekijk of de piep verdwenen is.
  2. Is de piep nog steeds aanwezig. Maak de remschijven dan goed schoon. Dit kan je bet beste doen met de Bionet Brake Cleaner. Een andere optie is om dit te doen met Cyclon Bionet. Het voordeel aan een Brake cleaner is dat deze zichzelf makkelijker verspreidt over de schijfremmen.
  3. Werkt schoonmaken niet? Dan zal je toch echt de remblokken moeten vervangen. Houdt hierbij rekening dat je exact dezelfde remblokken aanschaft als dat er uit de fiets komen. Een ander type remblok kan de piep namelijk alleen maar verergeren.
  4. Nieuwe remblokken en piepen de remmen alsnog? Dan is het aan te bevelen om de schijven van de fiets te vervangen. Gebruik hierbij ook weer hetzelfde type en remblok en schijven als dat er van de fiets afkwamen.
  5. Zorg ervoor dat de remblokken niet tegen de schijven aanlopen. Dit doe je door het systeem goed schoon te maken en met de BBB DiscStraight BTL-74 goed af te stellen. Ook kan je de BBB Pristonfix BTL-115 gebruiken om genoeg ruimte tussen de remblokken te creëren. Gebruik hiervoor nooit een schroevendraaier, want deze beschadigt de remblokken en verzorgen ervoor dat deze compound verliezen en dus minder gaan remmen.

Piepende-remmen-fietsWaarom is het zo belangrijk om originele onderdelen te gebruiken? Door verschillende remblokken op verschillende schijven te gebruiken worden kan het zijn dat er koolstofdeeltjes van de remblokken in de schijven trekken. Dit zie je niet met het blote oog maar door tast de schijven daadwerkelijk aan. Is de piep dan nog niet verholpen? Dan zal je meteen nieuwe remblokken en schijven moeten aanschaffen.

Een piepende schijfrem kan je dus 100% oplossen door nieuwe remblokken en schijven aan te schaffen.

V-brake remblokken met een piep

Remsystemen die gebruik maken van twee remblokken die rechtstreeks tegen de velgen aanlopen noemen wij ook wel een v-brake remblok. De wielen van een fiets met dit soort remmen zijn makkelijker te richten dan van een fiets met schijfremmen. De remblokken staan namelijk een stukje verder van de velg af dan de schijfremblokken van een schijf. Hierdoor lopen deze schijfremmen dus ook vele malen sneller aan. Het nadeel aan v-brake remblokken is dan wel weer dat de rem tussentijds afgesteld dient te worden om de zelfde spanning van de remhendels te behouden. Zal je de remmen niet tussentijds bijstellen? Dan zal de remhendel verder ingeknepen moeten worden. Het afstellen van de remblokken kan op twee verschillende manieren. Zo kan de kabel worden uitgedraaid, waardoor er meer spanning op de kabel komt te staan. Het gevolg hiervan is dat de remhendel minder ver ingeknepen hoeft te worden.

Ook kunnen piepende remmen op de fiets ook voorkomen bij remblokken doordat de remblokken deze versleten of verkeerd gemonteerd zijn. Dit komt doordat de remblokken in een verkeerde hoek op de remrand van de velg terecht komen. De achterkant van de remblokken raken de velgen als eerste en het gevolg is een piep tijdens het remmen. Deze piep is dus gemakkelijk te verhelpen door de remblokken anders af te stellen. Draai de bevestigingsbouten los en zorg ervoor dat de voorkant van de remblokken als allereerste de velg raken. In de meeste gevallen zal de piep verdwenen zijn. Pas hierbij echter wel op dat de remblokken niet de fietsband raken. Want dan kan er zomaar een klapband ontstaan. Is de piep in de v-brake remmen nog steeds aanwezig? Dan is het hoogstwaarschijnlijk de oplossing om de remrand te ontvetten. Dit doe je het beste met Cyclon Bionet.

Ook zijn er v-brake remblokken die werken op basis van oliedruk. Dit zijn de zogenaamde Hydraulische v-brake remmen. Dit systeem remt krachtiger dan remblokken op basis van een kabel. Maar doordat deze remmen krachtiger remmen gaan deze ook veel sneller piepen. Let daarom op dat de bevestiging aan de voorvork met twee aanlasbouten is. Dit zorgt ervoor dat de remmen minder tot niet kunnen gaan vibreren en dus minder snel gaan piepen. Voor de rest is het aan te raden om dezelfde stappen als hierboven aan te houden. Want zo voorkom je dat je piepende remmen op de fiets zou moeten verhelpen.

Wat zijn rollerbrakes?

Ook kan het zijn dat de fiets gebruik maakt van rollerbrake remmen. Dit zie je echter nooit op een sportfiets voorkomen. Een rollerbrake systeem is een gebruiksvriendelijk systeem waaraan bijna niets kapot kan gaan. Dit maakt dan ook dat je bijna niets kunt doen tegen een piep in een rollerbrake rem. Het enige wat je kunt doen is gebruik maken van een speciaal rollerbrakevet. Dit is een droog en dik vet dat specifiek voor deze systemen is ontwikkeld. Daarom is het niet aan te raden om gebruik te maken van een ander soort vet. Is de fiets niet de moeite waard om rollerbrakevet aan te schaffen? Dan kan je ook nog gebruik maken van bijvoorbeeld de Cyclon Wetspray. Het nadeel hieraan is alleen dat deze spray zeer dun is en dus snel zijn effect zal verliezen. Heeft rollerbrakevet niet geholpen? Dan kan je het beste een nieuwe rollerbrake aanschaffen. Het nadeel hiervan is alleen dat het meteen een grotere uitgave is. Naast dat er een nieuwe naaf (waarin de remmen verwerkt zitten) gekocht moet zal deze ook nog eens in de velg gespaakt moeten worden. Vaak kan je dan ook het beste meteen allemaal nieuwe spaken aanschaffen. Zodat de spanning weer goed op het wiel komt te staan. Wanneer een wiel opnieuw gespaakt is, is het aan te raden om enkele weken later het wiel nogmaals te spaken. Het metaal is dan een beetje opgerekt en de spanning is een beetje verminder. Door de spanning weer op de spaken te zetten blijft het een strak en goed wiel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *