Nu bijna iedereen met schijfremmen rijden hoor je steeds vaker dat er een luchtbel in de remhendels zit of dat er olie verloren is gegaan. Maar hoe los je dit nou echt goed op? Aan de hand van Shimano hydraulische schijfremmen leggen wij jou uit wat je kunt doen om de druk in de remleidingen weer te verbeteren. Hierbij is het wel belangrijk dat je beschikt over enige technische kennis, gereedschap voor schijfremmen (ontluchtingsset) en nieuwe mineraalolie of DOT remvloeistof. En wanneer je gebruik maakt van Hydraulische Schijfremmen van Shimano dan heb je ook nog een olie funnel nodig om de het hydraulische systeem goed te ontluchten. Deze olie funnel plaats je bovenop de shifters, zoals in de afbeelding hieronder.
Het is heel erg belangrijk dat je vooraf goed kijkt welke remvloeistof je nodig hebt. Zo heb je bij de meeste remsystemen een mineraalolie nodig. Ook kan het zijn dat jouw remsysteem gebruik maakt van DOT. Zorg er dan ook voor dat je gebruik maakt van DOT. Het vermengen van verschillende vloeistoffen of de verkeerde remvloeistof gebruiken kan er voor zorgen dat het remsysteem niet meer gaat werken. Vaak kan je op de remhendels vinden van welke remvloeistof het systeem gebruik maakt. In deze blog hebben wij het veelal over mineraal olie. Maar maakt jouw remsysteem gebruik van DOT? Dan zal je de woorden mineraal olie moeten vervangen voor DOT.
Haal het wiel uit de fiets en verwijder de remblokken
Om ruimte te creëren waarin je kunt werken is het belangrijk om het wiel uit de fiets te halen. Nadat je dit hebt gedaan dienen de remblokken ook uit de adapter van de hydraulische schijfremmen gehaald te worden. Nu de remblokken toch uit de adapter zijn, kan je deze het beste even schoonmaken met een ontvetter.
Verder is het belangrijk om de zuigers van de schijfrem-adapter goed terug te drukken. Het kan namelijk zijn dat deze door viezigheid niet goed terugtrekken in de adapter. Dan is het aan te raden om deze goed schoon te maken met een wattenstaafje en een ontvetter. Wanneer deze zuigers namelijk niet goed terugtrekken in de adapter kan is de kans heel erg groot dat de schijfremblokken tegen de schijven aanlopen. Je zal hierdoor veel kracht verliezen die je liever omzet in pure snelheid.
Maak de hendel gereed om olie bij te vullen
Om olie bij te vullen en/of luchtbellen uit de schijfremleidingen te halen dien je het systeem open te maken. Dit doe je door het rubber van de hendel van voor naar achteren te trekken. Je zal dan een klein inbusbout bovenop de hendel zien zitten. Draai deze eraf en het systeem is geheel open om mee te werken. Maar voordat je dit doet is het belangrijk om een andere adapter tussen de zuigers van de hydraulische schijfremmen van de fiets te plaatsen. Heb je ervoor gekozen om de remblokken in de fiets te laten zitten? Dan kan je gebruik maken van een veel smallere adapter. Echter raad Shimano dit zelf af. En uit eigen ervaring kunnen wij jou vertellen dat het beter lukt om de schijfremmen te ontluchten, wanneer je de schijfremblokken verwijderd en gebruik maakt van een dikkere (bij Shimano gele) adapter. Wanneer je een mountainbike rem gaat ontluchten, dan kan dit zonder tussenstuk. Maar wanneer je een racefiets ga ontluchten heb je bij de schijfremhendels van Shimano een tussenstukje nodig. Dit zodat de funnel uitstekend aan te sluiten is op de hendel. Het kleine tussenstukje dat je nodig hebt staat bij Shimano bekend als ST-R9120.
Bij de ontluchtingsset, voor het ontluchten van de hydraulische schijfremmen van de fiets, die je hebt gekocht zit waarschijnlijk een flesje of een trechter. Vul deze trechter met mineraal olie. Dit is een dunne gefilterde olie die een vloeiende rembeweging mogelijk maakt. Heb je de trechter niet? Dan is deze ook gewoon los te koop. En wanneer je hydraulische schijfremmen van Shimano hebt kunnen wij je aanraden om enkel de originele Shimano trechter te gebruiken. Maak je gebruik van een dikke olie? Dan zal het hele systeem in de soep lopen en stuk gaan.
Het systeem aan de onderkant openen
Nu het systeem aan de bovenkant open is kan de onderkant van het systeem geopend worden. Maar voordat je dit doet is het belangrijk om het juiste koppelstuk aan de spuiten vast te maken. Vul de spuit daarna met mineraalolie en je kunt echt aan de slag gaan.
Onderaan de rem bij de adapter zit een bevestigpunt voor de spuit. Draai de nippel van de spuit vast aan het bevestigpunt. Maar voordat je dit doet dien je nog even een ringsleutel over het bevestigpunt van de adapter heen te draaien. Wanneer je alles netjes gemonteerd hebt kan je de ringsleutel een slag naar rechts draaien. Het oliereservoir is geopend. Druk de mineraalolie die in de spuit zit voorzichtig in het systeem en rem regelmatig. Het flesje of de trechter aan de bovenkant bij de hendel zal een beetje vollopen met olie en af en toe zal je luchtbelletjes zien. Wanneer je geen luchtbelletjes meer ziet kan je stopen met nieuwe olie in het systeem te spuiten.
Draai met de ringsleutel het systeem via de onderkant, bij de adapter, weer dicht en knijp zo’n 10 keer in de remhendel. De enige luchtbellen die nog in de remleiding zitten zullen uit het systeem geremd worden. Maar om zeker te weten dat echt alle luchtbellen uit het systeem zijn is het aan te raden om de onderste nippel nogmaals een aantal keer open en dicht te draaien terwijl je de remhendel ingedrukt houd. Dit doe je natuurlijk nog steeds met dezelfde ringsleutel waarover wij het eerder al hadden.
Wanneer je de onderste nippel weer hebt vast gezet kan de spuit met mineraalolie worden losgekoppeld. Om er zeker van te zijn dat deze nippel goed vast zit dien je deze tussen de 4 en 6 newtonmeter vast te draaien. Zo voorkom je dat er ooit tijdens het fietsen luchtbellen ontstaan in de remkabels.
Ondertussen zit de trechter of het flesje nog bovenop de remhendel. Houdt de fiets in verschillende hoeken. Heel specifiek gezegd raar Shimano aan om je stuur zelfs los te maken en te kantelen van boven naar beneden. Op deze manier komt de hendel in andere posities en zal er nog eens lucht kunnen ontsnappen wanneer deze in de hendel verstopt zit. Zelf raden wij aan om de fiets een klein beetje te kantelen. Zo voorkom je dat de houding op de fiets anders gaat worden, inbusbouten van de stuurpen dolgedraaid worden of zelfs het stuur kapot gaat. Hier zal je overigens eerder last van hebben wanneer je gebruik maakt van een fietsstuur dat van carbon is. Maar de aller belangrijkste reden dat wij niet onnodig het stuur willen losmaken is veiligheid. Hoe vaker je onderdelen los en vast zet des te minder goed deze op elkaar aansluiten. Ook bestaat er een kans dat je het stuur niet goed vastzet en hierdoor kan je zelfs vallen tijdens het fietsen.
Met de trechter op de remhendel is het aan te bevelen om nogmaals een vijftal keer in de remhendel te knijpen. Zo wordt de olie nogmaals door het systeem heengetrokken. En worden mogelijke luchtbellen verder verwijderd. Wanneer je als deze stappen hebt doorlopen kunnen wij met zekerheid zeggen dat je een luchtdicht systeem hebt (mits het systeem of de remhendel niet lek is).
Verwijder de trechter van de remhendel en plaats de inbusbout weer bovenop de remhendel. Om het systeem goed luchtdicht te laten blijven dient de inbusbout tussen de 0,5 en 0,7 newtonmeter vast gezet te worden.
Het ontluchten van een achterrem met olie
Het ontluchten van een voorrem is vele malen makkelijker dan een achterrem. Dit komt doordat de kabel waar de olie doorheen gaan langer is en ook nog eens te maken heeft met enkele hoeken. Het is daarom aan te raden om het stuur hoger te houden dan het achterwiel. Op deze manier zal de oliekabel in een verticalere hoek hangen. Door de hulp van de zwaartekracht zullen luchtbellen sneller en gemakkelijker uit het systeem gehaald kunnen worden.
Voorkom valpartijen en maak de remhendels en remschijven goed schoon
Nu je klaar bent met het verversen van de olie van de hydraulische schijfremmen is het aan te raden om de hendels en schijven goed schoon te maken. Tijdens het verversen van de olie zal je altijd olie morsen op de hendels. Ontvet de hendel daarom even goed voordat je het rubber over de hendel heen trekt. Wanneer je dit niet doet kan het rubber makkelijk gaan schuiven. Dit kan dan weer als gevolg hebben dat je handen van het stuur afglijden. Ook is het belangrijk om de schijven even goed te ontvetten. Want wanneer er olie op de schijven zit, zullen de remblokken en schijven over elkaar heen schieten. De rem zal dan geen enkel effect hebben. Ontvet de boel daarom goed voordat je gaat fietsen. Het klinkt misschien als een lastig werkje. En denk je misschien, waarom hebben we niet gewoon nog steeds remblokken? Daarom leggen wij de verschillen tussen schijfremmen en remblokken graag aan je uit.
Controleer of er geen lucht meer in de Shimano remhendel zit
Als laatste stap is het belangrijk om altijd even te controleren of het daadwerkelijk is gelukt om het systeem luchtdicht te maken. Knijp de remhendel daarom een aantal keer even in. En houdt hem onderaan twee seconden vast. Wanneer je dit hebt gedaan kan je de adapter tussen de zuigers vandaan halen en de schijfremblokken opnieuw monteren. Plaats het wiel terug in de fiets en controleer of de schijfremblokken niet aanlopen. Wanneer dit wel het geval is zal je de remblokken en zuigers even goed moeten terugduwen of de zuigers nogmaals moeten schoonmaken.
Magura Schijfremmen bijvullen en ontluchten
Heeft jouw fiets geen schijfremmen van het merk Shimano? Dan is de kans groot dat de leverancier van de fiets gekozen heeft om de schijfremmen van Magura te gebruiken. Het ontluchten van Magura schijfremmen gaat een beetje anders dan bij de schijfremmen van Shimano. Bij beide systemen wordt er gewerkt met mineraalolie en is het belangrijk dat alle luchtbelletjes uit het systeem gefilterd zijn. Enkel op deze manier weet je zeker dat je beschikt over de best mogelijke remweg.
In plaats van een trechter komt er bij Magura een tweede stuit die voor de helft gevuld is met mineraalolie. Ook aan de onderkant bij de remklauw monteer je een spuit die voor de helft is gevuld met mineraalolie. Zorg er wel voor dat jouw ontluchtingsset beschikt over de juiste koppelstukken om deze op het Magura systeem aan te sluiten.
Om de slangetjes die naar de spuit toe lopen heb je twee klemmen zitten die ervoor kunnen zorgen dat je de spuiten en slangen luchtdicht kan maken. Dit is dan weer belangrijk bij het afkoppelen van de spuiten.
Maar om het remsysteem van Magura te ontluchten is het belangrijk om de olie via de onderkant naar boven te spuiten. Aan de spuit die aan de bovenkant zit bevestigd maak je en lichttrekkende beweging. Hierbij is het wel belangrijk dat je het systeem bij de remklauwen hebt opengezet. Wanneer de spuit een stuk voller zit knijp je de slangen luchtdicht af en verwissel je de spuiten. Zo wordt de spuit die eerst op de remhendel bevestigd zat bevestigt op de remklauw. Houdt hierbij de slangetjes bevestigd aan de het systeem. herhaal dit enkele keren en het systeem zal ontlucht zijn. Wanneer je het de slangetjes weer afkoppelt is het belangrijk om het gehele systeem weer dicht te zetten. Demonteer is de onderste slang en daarna de bovenste.
Piepende schijfremmen voorkomen
Nu je de stappen allemaal hebt doorlopen kan je de schijfremmen met een gerust hart gebruiken. Controleer twee uur na het bijvullen even of er geen olie uit een leiding is gelopen. Wel kan het zijn dat de schijfremmen piepen tijdens het remmen. Gelukkig zijn piepende schijfremmen ook te voorkomen. Ook kan het zo maar zijn dat de schijfrem blijft aanlopen. Om de schijfremmen van de fiets niet te laten aanlopen zijn er verschillende oplossingen te bedenken. In ons blog over het voorkomen en verhelpen van een aanlopende schijfrem vertellen wij jou hier alles over.