Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Hoe rijd ik het beste over de kasseien?

fietsen over kasseien tips

In dit blog lees je:

  • Welke bandendruk het beste is.
  • Waarom je midden op de weg moet fietsen.
  • Welk verzet je moet hebben op de kasseien.

Het lijkt allemaal zo soepel te gaan als je op de televisie kijkt naar De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De profs vliegen met een snelheid van maar liefst boven de 50 kilometer per uur over de kasseien. Natuurlijk zijn dat de profs en zal jij als plezierfietser nooit zo hard over de kasseien gaan als zij. Maar om jou soepeler over de kasseien te laten vliegen hebben wij enkele tips voor je verzameld. Op deze manier geef je makkelijk antwoord op de vraag “hoe rijd ik het beste over de kasseien?”

De beste houding om over kasseien te fietsen

Er zij 2 grote onderdelen die je kan aanpakken om beter over de kasseien te rijden. Namelijk je eigen houding en je materiaal. Omdat het makkelijkste is om je houding aan te passen beginnen we hier mee.

Houding van de handen bij het fietsen over kasseien.

 

Over-kasseien-fietsen-tips

Met het rijden over de kasseien krijgen vooral je polsen een hoop te verduren. Echter kan je je polsen voor een groot deel ontzien van deze klappen. Simpelweg door je stuur iets losser in de handen te houden. Hierdoor verhoog je de flexibiliteit van je fiets en jezelf, dit bevorder het comfort aanzienlijk.

Het comfort kan je nog meer bevorderen door achterop het zadel te gaan zitten, hierdoor komt er minder druk op het stuur en zullen je polsen nog verder ontzien worden. Verder is het aan te raden om broekenvet te gebruiken. Hierdoor zal er minder wrijving ontstaan tussen de fietsbroek en de huid, waardoor je geen pijnlijk zitvlak hebt tijdens het fietsen.

Nu je weet wat er kan veranderen aan de houding is het belangrijk om nog enkele tips tot je te nemen. De volgende tips lijken vanzelf spreken maar worden nog al eens onderschat.

Kies het juiste spoor op een kasseienstrook

Door het juiste spoor te kiezen voorkom bepaal jezelf hoeveel last je hebt van verkeerd liggende stenen. Het meest handige is om midden op de kasseien (de rug) te gaan rijden of juist helemaal aan de zijkant. Echter is de keuze voor iedere kasseien strook anders. Dit komt doordat er soms aan de zijkant van de weg vele kuilen in de weg zitten. Daarom wordt er in deze situatie meestal gekozen voor het midden van de weg, waar de stenen het mooiste liggen. Dit komt doordat er op het midden van de weg geen bandensporen komen van voertuigen zoals tractoren en auto’s. Zo rijd je dus het beste over de kasseien.

Kijk ver voor je op de kasseienstrook

Voordat je de kasseien opdraait moet je al je keuze gemaakt hebben waar je gaat rijden. Dit voorkomt dat je compleet stilvalt doorat je het verkeerde spoor te pakken hebt. Op de kasseien kunnen veel onverwachtse dingen gebeuren. Zo kan het zijn dat er op het gekozen spoor opeens een gat in de weg zit. Daarom is het belangrijk om ver voor je te kijken. Zo kan je zelf snel anticiperen op de situatie, zonder dat het jou je snelheid of materiaal kost.

Kies het juiste verzet bij het aanvatten van de kasseienstrook

Tevens is het kiezen van het juiste verzet zeer belangrijk om je snelheid te behouden. Zo is het normaliter aan te raden om lekker licht te trappen. Maar op de kasseien ligt dit anders. Daar kan je beter ietsjes zwaarder trappen. Waardoor je minder beweging krijgt op de fiets en meer kracht levert. Maar blijf hierbij wel zitten in het zadel. Kies alleen niet een te zwaar verzet want dan val je stil. Ook hebben wij een blog waarin wij het ideale verzet voor tijdens het klimmen verklappen.

Het juiste materiaal om over de kasseien te fietsen

Eerdere tips gingen over handelingen die je onder de rit zelf kunt toepassen. Echter gaan de volgende tips vooral over onderwerpen die je vooraf al geregeld moet/kan hebben.

Bandenspanning zorgt voor het meeste comfort op de kasseien

Misschien wel het meest belangrijke van alle tips, de bandenspanning. Dit komt omdat je banden direct contact hebben met de kasseien en de banden de grootste klappen kunnen opvangen, door ze iets zachter te zetten. Het is daarom ook aan te bevelen om bredere banden te nemen voor je kasseien rit. Denk hierbij aan banden met een breedte van 25 of 28 millimeter. Om exact de juiste druk in de banden te pompen kan je het beste gebruik maken van een fietspomp die voorzien is van een drukmeter.

Zadelpijn-voorkomen-born-broekenvet-sportverzorging-no-friction-cream-
Koop hier jouw broekenvet!

Houdt daarom de 10% lichaamsgewichtregel aan, min een druk van  2 bar.
Dit geld voor fietsbanden met een breedte van 25 millimeter. Heb jij fietsbanden met een breedte van 28 millimeter? Dan is het aan te raden om de fietsbanden nog eens 0,5 bar zachter te zetten.

Minimum           –             5 bar
Maximum          –             8,5 bar

Kasseien       –             – 2,5 bar

Lichaamsgewicht
50 kg     –             5 bar
80 kg     –             5,5 bar
90 kg     –             6,5 bar

Wil je de kans op een lekke fietsband aanzienlijk verkleinen? Maak dan gebruik van tubeless fietsbanden. Door gebruik te maken van tubeless fietsbanden voorkom je dat er een stootlek kan ontstaan. Verder heeft het fietsen met tubeless fietsbanden nog vele voordelen.

Het nut van stalen bidonhouders op de kasseien

In de blog van “Wat moet ik eten tijdens een fietstocht” is te lezen dat eten en drinken heel belangrijk is om je tocht goed door te komen. Maar op de kasseien komt het vaak voor dat je je bidonnen verliest. Dit kan je gemakkelijk voorkomen door traditionele bidonhouders te monteren. Deze kan je net voor je rit een beetje buigen zodat de bidon lekker strak zit.

Nog even alle tips op een rijtje:

  • Ga achter op het zadel zitten
  • Houdt het stuur losjes in de handen
  • Kies het juiste spoor
  • Kijk ver vooruit
  • Kies het juiste verzet
  • Zet de banden niet te hard
  • Neem stalen bidonhouders

 

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lees ook andere Blogs