In dit blog lees je:
- Hoe je het snelste een fietsband verwisselt.
- Welke tools je nodig hebt.
- Waar je deze tools koopt.
Iedereen met een racefiets of mountainbike overkomt het wel eens. Je bent heerlijk aan het fietsen en plotseling heb je een lekke band. Maar hoe kan je dit nou snel en vakkundig je fietsband vervangen? Om je een handje op weg te helpen hebben wij voor jou een stappenplan samengesteld. Zo verwissel jij snel en vakkundig je binnen- of buitenband.
De korte uitleg is. Doe een nieuwe binnenband in de velg en pomp deze een beetje op met lucht. Laat deze leeglopen en begin tegenover het ventiel met de buitenband om de velg te leggen. Lukt het einde niet? Knijp dan over de gehele lengte de fietsband een beetje naar binnen.
Zoals in de eerste alinea te lezen was wordt in deze blog uitgelegd hoe je snel en vakkundig je fietsband verwisselt. In de meeste gevallen doe je dit nadat je lek gereden hebt. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je de fietsbanden ter preventie vervangt, omdat deze zijn versleten. Al is één ding zeker. Door het juiste gereedschap voor het verwisselen van de fietsband te gebruiken, voorkom je een hoop ellende en bespaar je een hoop tijd. Zorg daarom op voorhand altijd dat je beschikt over het juiste materiaal en gereedschap. Het lekrijden gebeurt namelijk altijd op een onverwachts moment. Ook weet je nooit met wie je een fietstocht doet. En wanneer je fietsvriend lek rijdt kan het zomaar zijn dat jij zijn helper bent. Het is dan ook aan te raden om vooraf goed te controleren welke binnenbanden jij nodig hebt voor jouw fiets.
Stap 1: Ontlucht de fietsband
Mocht je hebben lek gereden wilt dit natuurlijk niet zeggen dat er totaal geen lucht meer in de fietsband zit. Daarom is het belangrijk om al het lucht dat nog in de fietsband zit er via het ventiel te laten uitlopen.
Stap 2: Knijp de zijkant van de band naar binnen
Nu alle lucht uit de band is, is het gemakkelijk om de band te bewegen. Om de band gemakkelijker van de velg te krijgen, adviseren wij om d zijkant van de band naar binnen te knijpen. Doe dit over de gehele lengte van de velg en je zult gemakkelijker de buitenband over de velg krijgen.
Stap 3: Haal de band van de velg
Nadat je gezorgd hebt voor ruimte tussen de band en de velg. Is het tijd om je bandenlichters te gebruiken. Steek je bandenlichter tegenover het ventiel tussen de band en de velg, en klem deze tussen de spaken. Plaats daarna op zo’n 10 centimeter de volgende bandenlichter en klem deze opnieuw tussen de spaken. Meestal ontstaat er een groot genoeg gat waar je hand tussen kan en zo kan je de band verder met je hand van de velg trekken. Maar onthoud wel welk gedeelte bij het ventiel zat.
Stap 4: Controleer waarom je lek reed
De band is van de velg en de oude binnenband is eruit. Het is tijd om de lekker binnenband opnieuw op te pompen en te zoeken naar het lek. Zoek altijd tot dat je de reden van het lekrijden gevonden hebt, want anders rijdt je binnen enkele kilometers opnieuw lek. Als je het lek gevonden hebt kijk je op dezelfde plaats op de buitenband. Meestal is er op dezelfde plaats van de buitenband een steentje of een stuk glas te vinden. Zorg dan dat je deze verwijdert en voel voor de zekerheid met de hand over de gehele lengte van de binnenkant van de buitenband of er geen andere scherper steentjes in de band zitten. Mocht dit wel zo zijn? Verwijder ze dan meteen, dit gaat het makkelijkste als de band nog zacht is. je weer lek.
Stap 5: Pomp de nieuwe band een klein beetje op
Door de vorige stap ben je er zeker van dat er geen scherpe voorwerpen meer in de band zitten en je dus niet weer opnieuw lek gaat rijden. Nu kan je de nieuwe binnenband een beetje oppompen zodat de vorm er al inzit. En leg de licht opgepompte binnenband in de buitenband.
Stap 6: Leg de buitenband om de velg
Nu komt het lastigste gedeelte van de hele klus. Het omleggen van de (stroeve) buitenband. Zorg ervoor dat je precies tegenover het ventiel begint met de buitenband om de velg te leggen en werk naar het ventiel toe. Uiteindelijk zal het steeds moeilijker en stroever gaan maar door het beetje lucht uit de binnenband te laten lopen ontstaat er weer extra ruimte. Verder kan je de binnenband weer naar het midden van de velg drukken. Zo Zorg je dat er nog meer ruimte ontstaat. Door met de handpalmen te duwen is het een stuk gemakkelijker druk zetten. Op deze manier ben je er van verzekerd dat de buitenband om de velg komt te zitten.
Hulpstuk voor het omleggen van de fietsband
Lukt het nog niet? Dan kan je gebruik maken van een bandenknecht. Neem bijvoorbeeld de BBB Easytire hiermee verleng je de hefboom en kan je de buitenband met minder kracht om de velg heen leggen. Vooral bij een strakke buitenband is dit een uitstekende oplossing. Ook hoor je wel eens dat iemand zijn bandenlichter gebruikt om de buitenband weer om de velg heen te leggen. Dit kunnen wij echter sterk afraden want in 50% van de gevallen zal je de binnenband dan lekprikken. Wanneer dit gebeurt kan je weer vanaf vooraf aan beginnen.
Stap 7: Controleer of de binnenband goed ligt
De buitenband ligt om de velg. Pomp nu weer een beetje lucht in de binnenband en controleer of de binnenband niet klem zit tussen de velg en de buiten band. Dit doe je door de buitenband naar binnen te duwen en te kijken of je geen binnenband ziet. Verder kan je ook het ventiel omhoog duwen om te zorgen dat de band goed schiet.
Stap 8: Pomp de band hard op
Het verwisselen van je band is gelukt en je kunt de band nu weer hard oppompen met jouw fietspomp. Je bent er van verzekerd dat je er nu alles aan gedaan hebt om een nieuwe lekke band door stommiteiten te voorkomen. En je bent klaar om je rit te vervolgen.
Snel een Fietsband om een Carbon Velg monteren
Heb je carbon velgen? Dan kan het lastiger zijn om de buitenband weer om de velg te krijgen. Vooral wanneer de velgen ook nog eens geschikt zijn voor tubeless fietsbanden zal het omleggen van buitenbanden een stuk lastiger zijn. Wanneer het niet lukt om de band snel om de velg te krijgen. Is het niet de bedoeling om een bandenlichter te gebruiken om de fietsband te monteren. Gebruik je wel een bandenlichter? Dan is de kan heel erg groot dat je de binnenband lek prikt of beschadigt. Wanneer dit gebeurd kan je weer opnieuw beginnen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook speciale bandenlichters, zoals de BBB Smartlift BTL-82, die jou helpen snel een fietsband te monteren. Deze bandenlichters zijn voorzien van speciaal ontwerp, waardoor het mogelijk is om de buitenband om de velg heen te schuiven. Deze bandenlichters plaats je tussen de velg en de buitenband. Door naar de bandenlichter te schuiven zal de fietsband makkelijk op de velg schieten. Het gemak komt weer doordat de bandenlichters jou als gebruiker ook nog een hefboom bieden. Wel is het belangrijk dat de bandenlichter sterk genoeg is om de kracht aan te kunnen. Gebruik je de BBB Smartlift BTL-82? Dan is het aan te raden om schuin te houden, zodat de bovenkant in een 80 graden hoek op de velg staat. Zo zal enkel de onderkant van de fietsband de grootste druk ervaren. Hierdoor gaat de fietsband er nog makkelijker om de velg heen. Plaats je de bandenlichter zonder te denken om de velg heen? Dan zal deze standaard in een 90 graden hoek staan.
Maar hoe voorkom je een hobbel in de fietsband?
Tegenwoordig maken vele fietsen gebruik van velgen die ook gebruikt kunnen worden voor tubeless fietsbanden. Echter hebben deze velgen vaak één nadeel. De binnen- en buitenband liggen niet automatisch mooi recht in de velg. Het kan dus voorkomen dat je een hobbel hebt zitten in de fietsband. Echter is deze hobbel ook weer makkelijk uit de fietsband te halen. En ook is een hobbel een geheugensteun dat je de fietsband op een verkeerde manier hebt gemonteerd. Draai het wiel dus eerst even goed rond voordat je daadwerkelijk gaat fietsen, anders is de kans groot dat je binnen de kortste keren weer een lekke fietsband zal hebben.
Bij een tubeless velg is het belangrijk om de buitenband goed in de velg te leggen. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo kan je met je handpalmen enige druk uitoefenen op de zijkant van de band. Op deze manier druk je de band als het ware juist in de velg. Dit maakt even een klein hoorbaar geluid. Schrik hier niet van. Let wel op dat je deze truc maar beperkt kan toepassen. Want als het vaker dan twee keer niet gelukt is. Dan heb je kans dat de binnenband dermate beschadigd is dat deze lek kan zijn. Gebruik je een fietspomp met hoge drukmeter? Pomp de binnenband, bij het uitvoeren van deze truc, dan ook niet harder op dan 4 bar.
Een andere manier om de fietsband goed in de velg te krijgen is om de zijkant in te smeren met zuurvrije vaseline en een flinke druk op de fietsband te zetten. De buitenband zal dan vanzelf goed in de velg schieten. Dit kan je doen met behulp van een normale fietspomp. Maar het is nog mooier om gebruik te maken van een compressor of co2 fietspomp. Ook is het belangrijk om enkel zuurvrije vaseline te gebruiken, omdat het rubber van de buitenband anders kan uitbijten.
Het verwisselen van de fietsband klinkt misschien als een grote opdracht maar naarmate je dit allemaal vaker gedaan hebt wordt het steeds makkelijker. Ook zit er nog al een verschil tussen de verschillende buitenbanden. zo gaat de ene buitenband makkerlijker om de velg dan de andere. Ook is het vaak moeilijker om een nieuwe fietsband om de velg te leggen dan een gebruikte fietsband. Dit komt doordat een gebruikte band vaak al enkele millimeters is opgerekt en dus minder stug.
Verwissel je thuis de fietsband?
Wanneer je thuis de fietsband verwisselt maak je waarschijnlijk gebruik van de huidige fietspomp. Maar om de fietsband nog beter, sneller en makkelijker te verwisselen kan je het beste gebruik maken van een goede fietspomp. Maar wat is nou een goede fietspomp en waarop moet je letten bij het aanschaffen van een nieuwe fietspomp?