Je hoort het steeds vaker dat wielrenners fietsen met een tubeless fietsband. Maar wat is nou het voordeel aan een tubeless fietsband? En kan ik zomaar een tubeless fietsband op mijn fiets monteren? Om een kort antwoord te geven kunnen wij jou alvast verklappen dat dit niet zomaar kan. Maar waarop moet je dan letten als je gebruik wilt maken van tubeless fietsbanden? Daarover vertellen wij jou graag meer.
Waar enkele jaren geleden enkel nog maar de profs met tubeless fietsbanden reed zien wij nu ook veel vaker recreanten gebruik maken van tubeless fietsbanden. En dit is niet voor niet want er zijn verschillende voordelen. Zo is de kans dat je een binnenband moet verwisselen een stuk kleiner. Maar naast deze voordelen zijn er ook enkele nadelen van het fietsen met tubeless fietsbanden. Ook deze nadelen zullen wij verder uitleggen, zodat jij aan het einde van deze blog zelf kunt beslissen of tubeless fietsbanden iets voor jou zijn.
De voordelen van het fietsen met tubeless fietsbanden
Zoals eerder beschreven is de kans klein dat je tijdens het fietsen een binnenband moet gaan vervangen. En nee dit komt niet doordat je bij tubeless fietsbanden geen gebruik maakt van een binnenband. Het klopt wel dat je geen gebruik maakt van een binnenband. Maar alle velgen die geschikt zijn voor tubeless fietsbanden kan ook gewoon gebruik gemaakt worden van een binnenband.
Maar hoe komt het nou dat je (bijna) nooit een binnenband hoeft te vervangen? Dit komt niet doordat je met tubeless fietsbanden geen lek kunt rijden. Want net als bij een binnenband kan ook een tubeless fietsband gewoon lek gereden worden. Echter is een tubeless fietsband voorzien van een vloeistof die het gat in de band vanzelf dicht. Op deze manier ontsnapt er heel weinig lucht uit de fietsband, waardoor jij als fietser nagenoeg niets door hebt van een lekke fietsband. Vaak dicht de anti-lek vloeistof in de tubeless fietsbanden gaatjes met een grootte van ongeveer 6 millimeter. Is het gat groter? Dan is het ook gewoon mogelijk om een binnenband te monteren. Dit zal echter wel iets moeilijker gaan dan wanneer er niet met tubeless fietsbanden gereden wordt. Hoe dat komt leggen wij jou zo meteen uit. Verder is ook de rolweerstand van een tubeless fietsband lager, maar voor een recreant is dit verschil niet merkbaar. Wel kan het merkbaar zijn dat je met een lagere bandenspanning kan fietsen, zonder dat je een stootlek rijdt. Dit kan dan weer heel erg handig zijn bij het fietsen over kasseien of gravelpaden.
Ook is het met een tubeless fietsband niet mogelijk om een stootlek te rijden. Een stootlek is een lekke fietsband, die ontstaat doordat de binnenband geklemd wordt tussen de velg en de buitenband. Een stootlek kan komen doordat er hard op een drempel gereden of op kasseien gereden wordt. Een stootlek kan je herkennen doordat er 2 gaatjes naast elkaar in de binnenband zitten.
Wat zijn de nadelen van tubeless fietsbanden?
Naast de vele voordelen van het fietsen met tubeless fietsbanden zijn er ook flink wat nadelen. Dit komt doordat de anti-lek vloeistof in de tubeless fietsband niet ieder gat kan dichten. Wanneer het gat in de fietsband groter is dan zo’n 6 millimeter zal de lucht alsnog uit de fietsband lopen. Samen met deze lucht zal ook de anti-lek vloeistof uit de tubeless fietsband komen. Dit zal een hoop viezigheid geven. Verder is het belangrijk om iedere 6 maanden een nieuwe anti-lek vloeistof in de tubeless fietsbanden te spuiten. De vloeistof zal na loop van tijd namelijk verdrogen en niet meer werken. Dit zorgt ervoor dat gaten in de fietsbanden niet meer worden gedicht en wanneer je zelfs te lang wacht ontsnapt er zelfs lucht tussen de fietsband en de velg. Dit alles zonder dat er een gat in de fietsband zit. Ben je een fietser die niet wekelijks een aantal keer op de fiets stapt? Dan kunnen wij het afraden om met tubeless fietsbanden te gaan rijden. Maar fiets je een aantal keer in de week, dan kunnen tubeless fietsbanden een mooie uitkomst voor je wezen.
Zelf vinden wij tubeless fietsbanden een uitstekende oplossing voor als je geen gebruik wilt maken van tubes. Een tubeless fietsband is lichter in het gewicht en is vele malen makkelijker om te monteren dan een tube. Een tube kit je vast aan de velgen. Dit moet je echter wel op een goede manier doen, omdat de tube/fietsband anders van de velg afloopt. Hoe je een tube op de juiste manier kit leggen wij jou graag uit.
Een binnenband in een tubeless velg monteren
Zoals eerder aangegeven is het ook gewoon mogelijk om een binnenband in een tubeless fietsband en velg te monteren. Sterker nog soms is het zelfs noodzakelijk om een binnenband te monteren. Dit zal voorkomen wanneer het gat in de tubeless fietsband niet meer wordt gedicht door de anti-lek vloeistof. Maar hoe monteer je dan een binnenband in een tubeless fietsband? Het aller belangrijkste is om het de tubeless ventielen uit de velgen te draaien. Deze speciale ventielen zijn luchtdicht en zorgen ervoor dat er geen lucht ontsnapt wanneer je met tubeless fietsbanden rijdt. Echter zit er al een ventiel aan de binnenband. Dus de luchtdichte ventielen in de velg zitten enkel in de weg. Door deze los te draaien ontstaat er een gat in de velg waardoor het ventiel van de binnenband gemonteerd kan worden. Verder is het aan te raden om de binnenkant van de binnenband zo vr mogelijk schoon te maken. Wij begrijpen ook dat dit niet altijd mogelijk is wanneer je halverwege de fietstocht een lekke fietsband krijgt.
Van plan om een nieuwe tubeless fietsband te kopen en de binnenband uit de velg te halen? Dan is het aan te raden om de ventielen in warm water te spoelen of uit te koken. Het gebeurt namelijk nog al eens dat de anti-lek vloeistof is gaan ophopen in de ventielen en deze niet meer goed werken. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Dan is het aan te raden om nieuwe tubeless ventielen te kopen. Dit zijn overigens ook niet de kosten.
Velgen ombouwen tot tubeless
Vaak krijgen wij ook de vraag of het mogelijk is om traditionele velgen/wielen om te bouwen tot zodat deze geschikt zijn voor tubeless fietsbanden. Ja het is zeker mogelijk om iedere velg om te bouwen naar een variant die geschikt is voor tubeless fietsbanden. Echter kunnen wij jou uit ervaring aanbevelen om dit niet te doen. Het klinkt vaak mooi, maar is in praktijk een bijna onmogelijke klus. Dit komt door verschillende variabelen. Zo moeten het velglint vervangen worden door een luchtdicht plaklint dat de gaten van de spaken volledig afdicht. Dit lint gaat door de luchtdruk en het gewicht van de berijder nog een beetje zetten. Met het risico dat de velg niet meer luchtdicht is. Gebruik je een dikker lint. Dan zal je hier minder tot geen last van hebben.
Een ander probleem is dat tubeless ventielen vaak ietsjes breder zijn dan de ventielen van een binnenband. Dit maakt ook dat de velgen ook anders zijn. Het ventiel gat van een tubeless velg is iets groter dan dat van een velg die geschikt is voor binnenbanden. Zal er gebruik gemaakt worden van een groter gat in een velg dat geschikt is voor binnenbanden. Dan zal de binnenband zichzelf eerder lek snijden aan de binnenkant van de velg.
Maar veruit het grootste verschil tussen een tubeless velg en een velg die traditioneel gezien enkel geschikt is voor binnenbanden zit hem in de vorm van de velg. Zo haken de binnenband en de velg uitstekend in elkaar en wordt deze nog eens extra luchtdicht gemaakt door de anti-lek vloeistof in de tubeless fietsband. De traditionele velg heeft een “rechte” vorm waardoor een tubeless fietsband niet goed één geheel kan worden met de velg. Wil je wel de voordelen van een tubeless fietsband hebben terwijl je fietst met een binnenband. De Cyclon HQ Tyre Sealant kan ook gebruikt worden in een binnenband. Kleine gaatjes in de binnenband worden dan vanzelf gedicht.
Tubeless fietsband repareren met een proppenschieter
Net als bij een autoband is het ook mogelijk om tubeless fietsbanden te repareren met een proppenschieter. Op deze manier kan een gat wat te groot is om door de anti-lek vloeistof voor de fiets gedicht te worden kleiner worden gemaakt of zelfs worden gedicht. Hierdoor hoef je dan geen binnenband te monteren en kan je binnen de kortste keren doorfietsen. Echter is het enkel mogelijk om een prop in een tubeless fietsband te schieten wanneer deze voorzien is van noppen. Neem als voorbeeld dus een mountainbikeband of een band van een gravelbike. Wanneer je een gladde tubeless fietsband van een racefiets voorziet van een prop dan zal je altijd een kleine oneffenheid voelen tijdens het fietsen. Dit geeft ook nog het risico dat de prop van zijn plaats komt en het gat weer groter wordt. Met als gevolg dat je weer met een lege fietsband staat. Begrijp ons niet verkeerd. Het is zeker mogelijk om een tubeless fietsband voor de racefiets te repareren met een proppenschieter. Alleen is het niet zo ideaal als het klinkt. Om deze reden raden wij het dan ook niet aan.
De nadelen Hookless velgen
Wanneer je gebruik maakt van een tubeless fietsband krijg je ook te maken met verschillende velgen. Zo kan je velgen hebben die een kleine rand aan de binnenkant van de velg hebben. Dit zijn de velgen die wij aanraden. Al zijn deze velgen wel enkele grammen zwaarder dan Hookless velgen. Echter hebben hookless velgen één groot nadeel. Want wanneer je lekrijdt en het gat in de fietsband wordt niet gedicht door de vloeistof, dan kan het zijn dat de fietsband van de velg af komt. Wanneer dit gebeurd is de kans groot dat de fietsband klem slaat tussen de voorvork en de velg. Als dit gebeurd zal je met zekerheid over de kop slaan. Heeft jouw velg een kleine rand aan de binnenkant? Dan zal de fietsband ook bij een lekke fietsband om de velg blijven liggen. De kans op een valpartij is met hookless velgen dus een stuk groter.
Welke fietspomp heb ik nodig voor tubeless fietsbanden?
Wanneer je besloten hebt om gebruik te gaan maken van tubeless fietsbanden zal je ook te maken krijgen met een ventiel dat aan de velg bevestigd zit. Net als bij een normale fietsband voor de racefiets of mountainbike zijn dit Franse ventielen. Je kan dus gewoon dezelfde fietspompen blijven gebruiken. Wel is het altijd aan te raden om goed op te letten bij het kopen van een fietspomp. Zo kunnen wij jou aanraden om een fietspomp te kopen met een drukmeter en een metalen pompbuis.