In dit blog lees je:
- Welke ventielhoogte je moet hebben.
- Wat het voordeel van een aandraairing is.
- Waar je jouw binnenbanden koopt
Waarschijnlijk ben je net begonnen met fietsen en bezig met het in orde brengen van jouw fietsuitrusting. Naast het hebben van een fiets en kleding is het ook aan te raden tijdens het fietsen het een en ander mee te nemen.
De dingen die je tijdens het fietsen echt zou moeten meenemen zijn: geld, mobiel, minipomp, bandenlichters en een nieuwe binnenband. Nu spreken de meeste producten uit dit rijtje voor zichzelf maar wat voor binnenband heb je eigenlijk nodig? In deze blog leggen wij jou als beginnende fietser uit welke binnenband je zou moeten hebben. Wat betreft de minipomp zijn er verschillende varianten. Zo kan je met de ene minipomp de binnenband harder oppompen dan met de andere minipomp. Daarom loont het om jezelf goed in te lezen voordat je een minipomp gaat kopen. Je wilt natuurlijk de beste minipomp hebben.
De verschillende soorten fietsbanden
Er zijn vele verschillende fietsen op de markt en dit betekent ook veel verschillende invloeden die bepalen welke binnenband voor jou het meest geschikt is.
Welke binnenband jij nodig hebt ligt voornamelijk aan de hoogte van de velg en de breedte van jouw buitenband. Echter komen fietsbanden die breder zijn dan 28 millimeter weinig voor. Hierdoor zit je met de binnenbanden die in deze blog worden aanbevolen altijd goed.
De binnenband die in een 21 millimeter brede fietsband kan, past ook in een buitenband met een breedte van 28 millimeter. Echter is de kans wel groter dat de binnenband zichzelf kapot schuurt aan de buitenband. Blijf daarom altijd met harde fietsbanden fietsen. Wil je het gewoon goed doen? Dan neem je beter een buitenband die iets breder is dan de normale binnenband voor de racefiets. De bredere binnenband heeft minder ruimte om te schuren tegen de binnenkant van de buitenband. Dit maakt dat deze binnenband minder kans heeft om lek te gaan. Met een bredere binnenband bedoelen wij binnenbanden die geschikt zijn voor buitenbanden met een breedte van 28 tot en met 40 millimeter. Dit zijn ook de binnenbanden die je gebruikt op de gravelfiets en cyclocrossfiets.
Doordat de meeste fietsen een buitenband hebben met een breedte van tussen de 21 en 28 millimeter hoef je enkel nog maar tel letten op de hoogte van het ventiel. Zo bestaan er binnenbanden met een ventielhoogte van 40, 60 en 80 millimeter. Door dit af te stemmen op de velgen die in jouw fiets zitten zorg je voor de ideale combinatie tussen velg, buitenband en binnenband.
Binnenband met een ventielhoogte van 40 mm
Wanneer je een instapmodel racefiets hebt gekocht heb je vaak te maken met lagere velgen. Dit komt omdat deze goedkoper zijn in de producten en ontwikkeling. Verder kan het natuurlijk ook dat je een super lichtgewicht wiel hebt dat voorzien is van een lage velg. Ook in dit geval is een binnenband met een ventielhoogte van 40 millimeter de beste keuze voor jou.
Natuurlijk is het mogelijk om een binnenband met een hoger ventiel te gebruiken, maar vaak zorgt dit voor een minder mooi beeld op de fiets.
Ventielhoogte van 60 millimeter
Wanneer je een iets duurdere fiets hebt gekocht zie je steeds hogere en aerodynamischere velgen voorkomen. Naast dat deze velgen verder doorontwikkeld zijn, maakt dit de fiets ook nog mooier.
Het nadeel van zulke velgen is alleen wel dat je even goed moet opletten welke hoogte de velgen hebben. In de meeste gevallen zal dit rond de 35 millimeter hoogte zijn. Je zal denken dat je dan gewoon gebruik zal kunnen blijven maken van binnenbanden met een hoogte van 40 millimeter. Maar dat is wel even anders. Dit komt omdat een binnenband met een ventielhoogte niet genoeg grip biedt aan de fietspomp, waardoor de fietsband bijna niet is op te pompen.
Binnenband voor hoge velgen
Heb je het echt professioneel aangepakt en heb je een fiets met hoge velgen zoals de profs. Dan is het aan te raden om een binnenband met een ventielhoogte van 80 millimeter te nemen. Het nadeel hiervan is dat hoe hoger/langer het ventiel hoe meer mogelijkheid dit biedt dat het ventiel gaat tikken tegen de velg. Om deze reden wordt het aangeraden om een binnenband te gebruiken die voorzien is van een aandraairing. De ventielhoogte die nodig is voor jouw wielen is zeker een aandachtspunt bij het kopen van nieuwe wielen voor de racefiets.
Binnenbanden met of zonder aandraairing?
Voordeel van de Schwalbe binnenbanden is dat deze voorzien zijn van een aandraairing op het ventiel. Zo wordt beweging in het ventiel voorkomen, waardoor de binnenband lek zou kunnen gaan. Dit is namelijk een veel voorkomende oorzaak van lekke banden op de racefiets. Een ander voordeel van de aandraairing is dat deze voorkomt dat het ventiel kan gaan tikken tegen de velg. Dit kan weer zorgen voor een irritante tik tijdens het fietsen. Het tikken is dan weer een veel voorkomende ergernis wanneer er gebruik gemaakt wordt van hogere velgen. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om een binnenband te gebruiken dat geen aandraairing heeft. Het voordeel hiervan is dat het oppompen van de fietsband vergemakkelijkt wordt en het rubber van de fietspomp minder snel slijt. Verder vinden wijzelf dat binnenbanden zonder aandraairing op het ventiel er net wat mooier en professionele uitzien. Wil je een binnenband zonder aandraairing? Dan moet je kiezen voor een binnenband van het merk BBB.
Heb ik bij tubeless fietsbanden binnenbanden nodig?
Het voordeel aan het fietsen met een tubeless fietsband is dat deze geen gebruik maakt van een binnenband. In plaats van de binnenband is de buitenband gevuld met een vloeistof die een klein gaatje in de buitenband dicht tijdens het fietsen. Verder heeft een tubeless fietsband nog wat voor- en nadelen. Om deze reden schreven wij een heel blog over alle voor- en nadelen van tubeless fietsbanden.
Alleen wanneer het gaatje in de fietsband te groot is zal de vloeistof deze niet dichten. In deze gevallen wordt het aangeraden om een binnenband te gebruiken, zodat je toch nog fietsend thuis kunt komen. Maak je gebruik van een mountainbike? Dan is het mogelijk een goede oplossing om gebruik te maken van een puncture plugger. Dit is een gereedschapset waarmee je een klein strip in het gat van de buitenband aanbrengt. Doe je dit bij een tubelessfietsband van een racefiets, dan zal je een hobbel in de fietsband voelen. Maar de noppen op een mountainbike band zorgen ervoor dat er gemakkelijk een punctureplugger aangebracht kan worden, zonder dat je er iets van voelt tijdens het fietsen.
Een ding is zeker als je gaat fietsen. Je krijgt sowieso een keertje te maken met een lekke fietsband, dus zorg dat jij goed voorbereid op pad gaat. Dit kan onder anderen met een CO2 fietspomp. Maar wat zijn nou precies de voordelen van een CO2 fietspomp?