Je hebt een super mooie racefiets die uitgevoerd is met elektronisch schakelen. Het schakelen met de elektronische groepset werkt fantastisch maar na een tijdje schakelde de groepset niet meer. Dit is het verhaal van één van onze collega. Die een splinter nieuwe racefiets had met een Shimano Ultegra 12 speed DI2.
Toe hij de fiets rijklaar maakte is zijn de hendels, derailleurs en de accu met elkaar verbonden. Ook is de fiets meteen aan de computer gelegd zodat de accu heeft kunnen opladen. Na het opladen van de accu moest de fiets nog worden afgesteld. Uiteindelijk schakelde de racefiets met Shimano DI2 uitstekend en kon onze collega zo de weg op.
Afstellen van de Shimano DI2 12 speed groepset
Na enkele fietstochten moest de achterderailleur weer opnieuw afgesteld worden. Dit kan met de nieuwigheid te maken hebben. En is ook zeker niet gek. De fietsketting en cassette lopen op elkaar in en zullen dus een iets andere afstelling nodig hebben om lekker soepel en snel te kunnen blijven schakelen. Ook kan het zomaar zijn dat de achterderailleur losser is komen te staan en last heeft van een klein beetje speling. Uiteindelijk bleek dit laatste het geval te zijn bij onze collega.
Maar wanneer de derailleur gewoon goed gemonteerd zit op de fiets zal het opnieuw stellen van de achterderailleur de beste oplossing wezen. Het afstellen van de achterderailleur doe je door tweemaal op het kleine knopje op de achterderailleur te klikken. Naast dit kleine knopje zit een led-lampje dat een oranje kleur geeft. Wanneer je nu met de rechter schakelhendel zwaarder schakelt zal de derailleur een heel klein beetje naar rechts toe komen. Wanneer je met de schakelhendel lichter schakelt zal de derailleur een klein beetje naar links toe gaan.
Schakelt de racefiets niet goed naar een zwaardere versnelling dan is de kans groot dat je de derailleur naar rechts zal moeten laten komen. Gaat het schakelen naar een lichtere versnelling moeilijk? Dan is de kans erg groot dat je de derailleur naar links zal moeten afstellen. Houd er rekening mee dat je vaak tussen de 1 á 5 klikjes op de schakelhendel moet geven om de versnellingen van een racefiets met Shimano DI2 op de juiste manier af te stellen. Heb je een andere schakelgroepset? Ook dan leggen wij jou uit hoe deze derailleur af te stellen.
Software Shimano DI2 updaten en personaliseren
Ook is het mogelijk om de software van de gehele groepset of een apart onderdeel te voorzien van nieuwe software. Dit kan op twee verschillende manieren. Doormiddel van de racefiets aan te sluiten op de computer en doormiddel van de Shimano E-tube app. Ook kan je via deze app een nieuwe schakelhendel of zelfs je fietscomputer koppelen. Wanneer je de fietscomputer koppelt met de Shimano DI2 schakelgroep zal je met de knoppen bovenop de hendels, onder de rubbers, door de verschillende menu’s van de fietscomputer kunnen scrollen. Wel is het belangrijk om hierbij te onthouden dat de fietscomputer is voorzien van bluetooth. De functie om de fietscomputer te besturen met de schakelhendels van de Shimano DI2 12 speed wordt de Shimano D-Fly functie genoemd. Ook is het met behulp van de E-tube app mogelijk om het schakelen helemaal naar eigen wens in te stellen. Zo kan het zijn dat je met de linkse schakelhendel de achterderailleur wilt bedienen. Ook is het mogelijk om de derailleur meerdere tandwielen te laten schakelen terwijl er maar 1 druk op de schakelhendel wordt gegeven.
Controleer de status van de batterijen en accu
Ook kan je doormiddel van de software van Shimano E-tube zien wat de status van de accu is. Echter zitten er ook kleine batterijen in de schakelhendels van de racefiets. Deze kleine batterijen hoef je veel minder te verwisselen/ op te laden dan de accu van de racefiets zelf. De accu van een Shimano DI2 gaat ongeveer zo’n 1000 á 1300 kilometer mee. Dit is echter sterk afhankelijk van het aantal keer dat er geschakeld wordt. Vooral het schakelen met de voorderailleur kost veel energie en zal het aantal kilometers met een accu doen verminderen. Om te contoleren wat de status van de Shimano DI2 12 speed schakelhendels is houd je de schakelknoppen voor lichter en zwaarder schakelen tegelijkertijd in. Wanneer de batterijen tussen de 100% en 75% van de capaciteit zitten zal het led-lampje op de hendel groen kleuren. Gaat hetzelfde lampje groen knipperen dan zit de capaciteit tussen de 75% en 50%. Wanneer het led-lampje 2 seconden rood brand zullen de batterijen van de hendels tussen de 50% en 25% zitten en wanneer het lampje 5 keer rood knippert zit je in de laatste 25% van de capaciteit van de batterijen. Het is dan echt nodig om deze batterijen snel te vervangen. Zelf spelen wij het graag op veiligheid en vervangen we de batterijen al wanneer deze onder de helft van de capaciteit zitten. Verder raden wij ook aan om de accu van de gehele groepset zo af en toe al preventief op te laden. Zo voorkom je dat je tijdens een fietstocht niet meer kan schakelen. Om de actuele status van e accu te bekijken moet je de groepset gekoppeld hebben aan de eerder benoemde Shimano E-tube app. In deze app kan je de status van de accu goed inzien.
Ook kan het zijn dat de accu van de schakelgroepset kapot is. Maar hoe weet je dan of de accu echt kapot is? Het beste kan je dit doen door twee verschillende accu’s uit te proberen. Als de accu kapot is dan zal de schakelgroepset wel werken met een andere accu. Zorg er overigens wel voor dat beide accu’s en de schakelgroepen voorzien zijn van dezelfde software. Nu kunnen wij onszelf ook indenken dat je niet twee accu’s thuis hebt liggen. Daarom is er ook nog een andere manier om te controleren of de accu oplaad en dus werkt. Wanneer je de derailleur verbindt met de het netstroom moet er een blauw lampje gaan branden. Brand dit lampje niet? Sluit de kabel dan aan de computer of gebruik een andere kabel. Gaat het blauwe lampje niet branden? Dan is het aan te raden om de Shimano SM-PC02 te gebruiken om de schakelgroepset te koppelen met de de computer. Wordt de accu van de schakelgroepset niet gevonden? Dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat deze kapot is.
Waarom deed de Shimano DI2 12 speed schakelgroepset het niet meer?
Om weer terug te keren naar het probleem van onze collega zal ik je eerst iets meer uitleg geven. Toen hij een stukje ging fietsen stond de fiets op het binnenblad en was het niet meer mogelijk om naar het buitenblad te schakelen. Zelf dacht hij het Shimano DI2 systeem van zijn Ultegra 12 speed groep ontregeld te hebben. Een lege batterij zou immers niet kunnen omdat deze een week daarvoor nog volledig was opgeladen. Na enige tijd flink gestoeid te hebben met de schakelgroep en de Shimano E-tube app kon er ook niet meer via de achterderailleur geschakeld worden.
Echter lukte het onze collega vanaf het eerste begin al niet goed om de racefiets te koppelen met niet de Shimano E-tube app. Dit lukte hem echter wel bij een andere fiets die uitgevoerd is met een Shimano DI2 schakelgroepset. Daarom zat er nog maar één optie op om de racefiets te koppelen met zijn computer. Toen de gehele schakelgroep werd aangesloten bleek er toevallig een nieuwe software voor de schakelhendels te zijn. Dit terwijl deze een week daarvoor voorzien waren van de nieuwste versie. Echter bleek dit pure toeval te zijn en had deze software update niets te maken met de oorzaak van het probleem. Maar wat was dan wel de oorzaak van het probleem? De accu die een week eerder volledig was opgeladen was volledig leeg. Dit kwam waarschijnlijk doordat de fiets in die week enkele keren in een bus vervoerd is. Tijdens het vervoeren heeft de schakelknop ingedrukt gezeten. De derailleur kreeg hierdoor telkens een signaal om te schakelen. Dit bleek daadwerkelijk de reden te zijn van de lege accu. Dit blijkt één van de nadelen te zijn van een Shimano DI2 groepset ten opzichte van een ouderwetse mechanische schakelgroepset.
Na het opladen van de accu werkte de racefiets weer zoals het moest en kon er van en naar het binnenblad geschakeld worden. Ook was het koppelen van de Shimano Ultegra DI2 12 speed schakelgroepset met de E-tube app geen enkel probleem.
Slaapstand Shimano DI2 groepset
Om de batterijduur verlengen heeft de accu een spaarfunctie. Wanneer er enige tijd niet geschakeld is zal de batterij in een slaapstand schieten. Wanneer je één keer op een schakelknop drukt zal je merken dat de groepset niet reageert. Door snel dubbel achter elkaar op de kleinere knop te drukken zal je de achterderailleur uit de slaapstand halen. Ook is het mogelijk dat de voorderailleur het niet meer doet. dit komt omdat deze dan ook in een slaapstand geschoten is. Het is mogelijk dat je de achterderailleur uit de slaapstand hebt gehaald maar dat de voorderailleur nog steeds in de slaapstand blijft staan. Dit is vaak na het opladen van de Shimano DI2 batterij.
Om de voorderaileur uit de slaapstand te halen is het aan te raden om de derailleur achter op een zwaardere versnelling te zetten. Wanneer je dit hebt gedaan is het de bedoeling om een dubbele tik op de schakelhendel te geven. Werkt dit niet? Ga dan even een klein rondje fietsen en druk nog een paar enkele keren dubbel op de verschillende schakkel-knoppen en de voorderailleur zal uit de slaapstand schieten.
Bescherming van de derailleur bij een val
Ook de nieuwste variant van de Shimano DI2 schakelgroepen zijn voorzien van een zogenaamde crash-modus. Dit houd in dat de derailleur naar binnen zal klappen wanneer je een valpartij hebt tijdens de fietsrit. Deze crash-modus is een super handige uitvinding. De elektrische derailleurs van de Shimano DI2 schakelgroepen zijn een stuk duurder dan de normale derailleurs. En doormiddel van een slimme technologie kan kans op schade aanzienlijk worden verkleind. Het is mogelijk om de derailleur zelf uit de crash-stand te halen. Maar wanneer je hieraan twijfelt of het niet wilt lukken kan je beter contact opnemen met de fietsenwinkel.
Derailleur uit de crash-stand halen
Als de derailleur in de crash-stand is geschoten zal je deze er handmatig moeten uithalen. De crash-stand is simpel gezegd een pal die is ingeschakeld. Deze pal zal je met de hand weer goed moeten drukken. Dit doe je door vanuit onderen bovenaan de derailleur druk te zetten. Doe dit natuurlijk wel met beleid. Houd je hand bovenop de zerailleur en halverwege de derailleur en druk de handpalmen met beleid naar elkaar toe. De pal zal weer terugschieten en daardoor zal de derailleur weer kunnen bewegen en dus schakelen tussen de verschillende versnellingen.
Wat te doen als je Shimano DI2 12 speed schakelgroep niet meer werkt?
Natuurlijk is het super vervelend als de schakelgroep het niet meer doet. Maar belangrijk is om niet meteen in paniek te raken en de stekkers uit de voor- en achterderailleur te trekken. Om deze stekkers los te maken heb je een aparte tool nodig. Doe dit dus nooit zomaar met je handen. Er is dan een mogelijkheid dat je de stekkers kapottrekt. De snelste manier om de schakelgroep weer werkende te krijgen is door deze aan de computer te leggen. Zorg ervoor dat de accu kan opladen en voorzie de onderdelen zoals derailleurs en schakelhendels van de nieuwste software. Het kan namelijk zomaar zijn dat de accu, derailleur of schakelhendel een firmware of software update nodig heeft.
Let wel op dat je de schakelhendels en derailleurs niet kan updaten met de meegeleverde kabels. Deze meegeleverde kabel is enkel om de accu van de schakelgroepset op te laden. Om de schakelgroepset en/of onderdelen via de computer te updaten moet je gebruikmaken van Shimano SM-PCE02. Dit is een koppelstuk waarmee er nieuwe software en firmware op de onderdelen gezet kan worden. Wacht geduldig eventjes af zodat de accu opgeladen kan worden. Wanneer je na verloop van tijd weer probeert te schakelen is de kans heel erg groot dat de Shimano DI2 schakelgroepset het gewoon weer doet zoals je gewend bent.
Schakelen Shimano DI2 werkt niet na het Updaten
Een ander veel gehoord probleem is dat de schakelgroep het niet meer doet, nadat je deze hebt ge-update. Dit komt dan doordat de schakelhendels en derailleurs een andere firmware hebben dan de batterij. Het is dus belangrijk om alle onderdelen, dus ook de accu te updaten. Staat er op de onderdelen en accu een verschillende versie van Firmware en Software? Dan zal de DI2 schakelgroep niet werken, doordat de verschillende software en firmware niet met elkaar kan communiceren.
Hoe los je een probleem met de firmware dan op? Als het goed is heb je de update uitgevoerd met de E-tube app. Start deze app zo snel mogelijk op en verbind de app met de schakelgroepset. Als het goed is krijg je nu de mogelijkheid om de firmware alsnog bij te werken. Hierbij is het overigens belangrijk dat de fiets niet aan de oplaadkabel op aan een computer aangesloten staat.
Lukt het niet om met de app de Firmware van de accu bij te werken? Dan is de enige optie om dit te doen met een speciaal Shimano SM-PC02 kastje. Als consument zal je deze niet hebben. Daarom is het aan te raden om lang een fietsenwinkel te gaan. Zelf een Shimano SM-PC02 kastje aanschaffen kan ook. Echter zal je deze bijna nooit meer gebruiken.
Niet werkende remmen Shimano
Tot nu toe hebben wij het enkel gehad over een niet werkend schakelmechanisme. Echter bestaat de schakelgroep ook uit shifters, waarmee geremd wordt. Wanneer er niets geks gebeurt met de fiets zal deze altijd goed remmen. echter kan het zo maar zijn dat er olie uit het remsysteem is gelekt. Ontdek waardoor je olie verloren bent, vervang de onderdelen waar nodig. Weet je zeker dat er geen lekkage meer in het remsysteem zit? Dan is het tijd om de olie bij te vullen en te ontluchten.
8 reacties
Hoi Remko,
Dat is vervelend zeg!
Officieel gezien heb je een tool om dat kabeltje los te trekken.
Doe je dit zonder de tool, dan is er een grote kans dat je de aansluiting kapot trekt.
Heel eerlijk gezegd vrees ik dat dit gebeurd is. Maar het beste weet je dat pas nadat je het in het echt gezien hebt.
Daarom is mijn advies om naar een fietsenzaak te gaan, zodat deze kunnen bekijken/onderzoeken waar het probleem (en de oplossing) zit.
Persoonlijk heb ik nog een kleine tip (wellicht overbodig). Zorg dat je de fietsketting en cassette heel erg goed schoon blijft maken. Als er over enkele maanden pekel gestrooid gaat worden, dan is het funest voor deze onderdelen. Stiekem is het beste advies om niet in de pekel te fietsen en gebruik te maken van een indoorfietstrainer.
Hoi Ruben,
Ik heb deze nieuwe groep sinds 2 maanden.
Ik heb net mij velgen gewisseld voor de winter en ook nieuwe cassette met ketting. Daarbij schoot het kabeltje los van mijn achterderailleur en bij het terugplaatsen kwam ik erachter dat ie niet echt stevig vast zit. Hij maakte ook niet echt goed contact meer waardoor de derailleur niet goed reageerde.
Hoort het zo te zijn, dat het stroomkabeltje naar de achterderailleur erg los zit?!
Ik ga ook veel in slechter weer fietsen…is ie dan wel waterdicht?! Of is ie gemaakt voor ook slechtere weertypes? Zomaar wat vraagtekens.
Ik hoor het graag van je.
Groet
Hoi Michael,
Dit klinkt alsof de derailleur toch verkeerd staat afgesteld. Dit kan je zowel elektrisch als mechanisch doen met een stelschroef.
Mijn andere tip zal zijn om de nieuwste software update op de derailleur, batterij en schakelhendels te zetten (eigenlijk de gehele groepset dus).
Kom je er dan nog niet uit? Dan kan je het beste langsgaan bij de fietsenmaker.
hallo,
ik heb een bijna indentiek probleem als Franky. ook bij mij schakelt hij enkel de laatste 4 a 5 tanden. het is ook niet altijd. soms schakelt hij helemaal niet en maakt hij een raar zoemend geluid. het is nog maar juist een volleidg nieuwe derailleur dus is zeer raar. is er al iets meer geweten over dit probleem of waaraan dit zou kunnen liggen? ik heb de derailleur op een andere fiets getest maar daar werkt hij ook niet op
Hoi Rick,
Dat klinkt niet goed.
Mijn advies is om de groep te koppelen aan de Shimano E-tube app.
Probeer de groepset in zijn geheel een update te geven en laad de batterij dan eens op via een netsnoer.
Wanneer de accu nog steeds zo snel leeg is, kan je heb beste contact opnemen met het verkoopadres van de fiets/groepset. Wellicht valt de groepset nog in de garantie.
Mijn Shimano Ultegra Di2 groep, heb ik nu 3x vol opgeladen, 3 uur.
Ik rijdt normaal tussen de 60 en 90 km.
Als ik dan 3 dagen of een week de racefiets weer pak, is de batterij leeg, de achterderailleur is leeg, lampje brand niet eens meer.
Dus moet ik na 70 km weer gaan laden.
Dit terwijl een volle derailleur min 1000 km moet meegaan.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Hoi Franky,
Vervelend om te horen zeg!
Je hebt het goed gedaan wat betreft het uitwisselen van onderdelen, om deze te testen.
Wellicht is het een oplossing om de onderdelen te koppelen met de E-tube app. Overigens is er ook een gratis tool die voor iedereen e gebruiken is. Wanneer je een SM-PCE01 connector hebt kan je de groepset koppelen aan computer. Echter heb je deze connector slechts één keer nodig. Daarom is het aan te raden om wel naar een fietsenzaak te gaan. Deze hebben de benodigde connector gewoon liggen. Ook is het makkelijker om een oplossing te bedenken wanneer de groepset fysiek aanwezig is.
Hallo,
Kan iemend me helpen bij het probleem dat mijn ultegra DI2(van 2015) achterderrie maar 4 zwaarste tanden schakelt. Daarna licht het groene en het rode lampje op. Na enige tijd wachten kan ik terug schakelen, weliwaar opnieuw maar de 4 keer
Na het testen vd derrie op een andere fiets blijkt dat deze nog ok is, idem als de batterij & shifter.
Voor mij nog meer raar, een test zonder ketting…werkt perfect! De voorversnelling blijft wel werken. Nergens vind ik van dergelijk gelijkaardig probleem een schrijven om het zelf te proberen op te lossen. (winkel van aankoop is ondertussen gestopt)
mvg,
Franky