Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

 Gratis verzending vanaf €50,-      14 dagen Retourneren          Voor 17:00 besteld, volgende werkdag bezorgd

Wat Zijn De Verschillen Tussen Shimano En SRAM?

Verschil-tussen-shimano-en-SRAM
Wanneer je al wat langer op de racefiets zit weet je dat er vele verschillende groepsets zijn. In het algemeen zijn de meeste fietsen afgemonteerd met een schakelgroep van Shimano. Maar de Italiaanse merken werken heel soms nog wel eens met Campagnolo. Vooral jaren 90’ waren bijna alle racefietsen voorzien van een Campagnolo schakelgroepset. Maar sinds de eeuw wisseling heeft Shimano de positie van marktleider helemaal overgenomen. Echter heeft Shimano de laatste jaren hevige concurrentie van SRAM. Maar wat zijn nou de verschillen tussen de schakelgroepen? En welke schakelgroep kan jij het beste nemen? Dit alles proberen wij jou in deze blog helemaal uit te leggen.

Mechanische of hydraulische remmen van een schakelgroepset

Waar vroeger iedereen standaard met temblokken op de racefiets fietste rijdt tegenwoordig iedereen met schijfremmen. Maar in de schijfremmen zijn er verschillende varianten. Zo kan je hydraulische of mechanische schijfremmen hebben. De goedkopere schakelgroepen maken gebruik van mechanische schijfremmen. Deze schijfremmen werken met behulp van een remkabel die de remmen aantrekken. De luxere hydraulische schijfremmen werken met hetzelfde systeem als dat je gewend bent van de auto en motor. In de remhendel en kabel zit mineraal olie. Wanneer de rem wordt ingedrukt wordt de olie naar beneden gedrukt. Door het drukken van de olie komen er twee cilinders, met daaraan vast de schijfremblokken, naar buiten. De remblokken komen tegen de schijven en de fiets komt tot stilstand. Vaak zit er op het voorwiel een grotere schijfrem. Dit is om de remkracht te verbeteren. Op een racefiets zit het gewicht voor het grootste gedeelte op het voorwiel. Echter hebben schijfremmen ook een nadeel. Bij natte weersomstandigheden en wanneer de schijfrem vies is kan deze gaan piepen. Ook ontstaat er veel eerder een waterfilter waardoor de schijfrem een beetje aanloopt. De traditionele remblokken kan je met gemak een beetje wijder uit elkaar zetten. Terwijl dit met schijfremmen onmogelijk is. Met hydraulische schijfremmen komt alles dus een stuk nauwkeuriger. Verder vragen hydraulische schijfremmen veel meer en ingewikkelder onderhoud dan de traditionele remblokken. De cilinders moeten wel eens worden schoongemaakt en ontvet, soms moet de mineraal olie worden bijgevuld en is het erg belangrijk om de schijfrem juist te centreren wanneer er nieuwe remblokken worden gemonteerd. Ook bestaat er een kans dat je makkelijker mineraal olie verliest bij het vervoeren van de fiets. Haal je de wielen uit de fiets? Dan is het belangrijk om de remmen absoluut niet in te knijpen. De cilinders kunnen hierdoor te ver naar buiten komen en dus olie verliezen. Dit kan weer het gevolg hebben dat de hydraulische schijfremmen niet meer werken.

De verschillende schakelgroepen van Shimano

In de intro vertelde wij je al dat veruit de meeste fietsen zijn voorzien van een schakelgroep van Shimano. Dit komt omdat het merk vele verschillende groepsets heeft in verschillende prijscategorieën. Zo kan je een racefiets hebben van 900 euro waar een Shimano onderdelengroep op zit en ook een racefiets van 15.000 euro waar Shimano de leverancier is van de onderdelen. Wat het grote verschil is tussen een simpele en duurdere schakelgroepset? Dat zit hem met name in de snelheid van het schakelen en de manier waarop er geschakeld wordt. Tegenwoordig schakelen de duurdere schakelgroepsets doormiddel van elektronica. Maar later in dit blog vertellen wij jou veel meer over elektronisch schakelen van Shimano. De simpelere schakelgroepen werken doormiddel van een kabel. Deze mechanische groepsets vind je vaak op fietsen onder de 2000 euro. Het voordeel aan deze schakelgroepen is dat de batterijen niet leeg kunnen raken. Simpelweg omdat deze schakelgroepset geen gebruik maakt van batterijen. Een ander voordeel van de goedkopere schakelgoepsets is dat deze een stuk slijtvaster zijn. Dit komt doordat deze schakelgroepen gemaakt zijn van een stugger en zwaarder materiaal. Het nadeel hieraan is dat je minder snel van de ene naar de andere versnelling kunt schakelen. Ben je een beginnende wielrenner? Dan zal je weinig merken van de verschillen. Maar wanneer je al een langere tijd op de racefiets zit zal je dit zeker opmerken. Het verschil tussen schakelgroepen is een beetje hetzelfde als een aluminium of een carbon frame. Zo werkt aan aluminium frame ook zeker goed. Alleen is een frame dat gemaakt is van carbon net wat lichter in het gewicht. Dit zorgt er dan weer voor dat je met minder kracht sneller en fijner fietst.

Ben je opzoek naar een schakelgroep die een goede balans heeft tussen uitstekend schakelen en duurzaamheid wat betreft de levensduur van de fietsketting en tandwielen? Dan kan je wat ons betreft het beste kiezen voor een Shimano 105 schakelgroepset. De Shimano 105 groepsets zijn in een elektronische als in een mechanische variant. De elektronische variant zal je voornamelijk op racefietsen met een frame van carbon vinden met een prijskaartje van boven de 3000 euro. En de mechanische variant kan je soms nog wel eens vinden op een aluminium racefiets. Wil je prijs en kwaliteit het beste benutten? Dan is de Shimano 105 groepset in een mechanische variant de beste keuze voor jou. Deze mechanische variant schakelt met behulp van een versnellingskabel en remt met behulp van mineraal olie. Dus is voorzien van een hydraulische schijfrem.

Het voordeel van elektronisch schakelen

Het schakelen met een elektronische groepset heeft zeker zo zijn voordelen. Zo zijn de elektrische derailleurs voorzien van een motor. Deze motor heeft altijd de kracht om de ketting op een ander tandwiel of kettingblad te leggen. Dit terwijl je zelf maar een heel klein tikje tegen de schakelhendel hoeft te geven. Dit maakt het schakelen tijdens koudere weersomstandigheden een stuk makkelijker. Maar ook wanneer je de fietsketting redelijk schuin hebt staan. Hiermee bedoelen wij dat je achter de fietsketting op het lichtste tandwiel hebt liggen en voor het buitenste kettingblad gebruikt. Bij een mechanische groepset zal de fietsketting tegen de derailleur aan lopen. Een elektronische groepset trimt de voorderailleur automatisch. Op deze manier loopt de fietsketting in geen enkele situatie tegen de kooi van de voorderailleur. Echter is het nog steeds niet aan te raden om de fietsketting heel erg schuin te hebben. Dit zorgt er namelijk voor dat de fietsonderdelen, zoals fietsketting, cassette en kettingbladen onnodig hard zullen slijten.

Wat kan je allemaal met Shimano DI2?

Instellingen-Shimano-DI2 Iedere fabrikant heeft zijn voor- en nadelen maar wat ons betreft is Shimano DI2 het mooiste elektronische schakelsysteem dat er is. Dit heeft er met name mee te maken dat je het technisch gezien het meeste zelf kunt instellen met de elektronische groepsets van Shimano. Zo bepaal je zelf met welke knoppen je zwaarder of lichter schakelt. Ook is er een optie om speciale sprint shifters te koppelen. Op deze manier kan je sneller schakelen tijdens een sprint. Bij klimmers zie je vaak dat deze speciale schakelknippen op een andere plek gemonteerd zitten. Op deze manier kan er sneller geschakeld worden, zonder dat je van positie hoeft te veranderen. Ook is het mogelijk om met de Shimano DI2 shifters van Ultegra en Dura-ace om de fietscomputer te bedienen. Onder de rubbers van de hendels zitten twee kleine knoppen. Door op deze knoppen te drukken kan er door de verschillende menu’s worden gescrold. Echter moet je de fietscomputer hiervoor wel aan de groepset gekoppeld hebben. Dit doe je door gebruik te maken van de Shimano E-tube app. Dit is ook de app die je nodig hebt als de Shimano schakelgroep het niet meer doet.

Waarom schakelt een Shimano DI2 schakelgroep fijner?

Vanuit ervaring kunnen wij je met alle eerlijkheid vertellen dat er niet zo fijn schakelt als een Shimano DI groepset. De fietsketting wordt snel en soepel op het juiste tandwiel van de cassette gelegd. De motor in de derailleur heeft zelf voldoende kracht om de door te drukken. Zelfs wanneer de derailleur vies is blijft deze goed werken. Ook hoef je maar een lichte druk te geven tegen de schakelknop om deze te laten schakelen. Dit is erg makkelijk wanneer je last hebt van koude handen of minder kracht in de handen hebt. Het verschil tussen een elektronische schakelgroep van 105 en Dura-Ace zit hem voornamelijk in het gewicht, de technische opties en het materiaal van de fietsketting en cassette. Zo zijn de Dura-Ace fietsketting en cassette gemaakt van een poreuzer en lichter materiaal. Dit zorgt ervoor dat het schakelen nog sneller en gemakkelijker gaat. Het nadeel hieraan is dat deze fietsketting en cassette sneller slijten dan de fietsketting en cassette van een Shimano 105 groepset.

Altijd een derailleur met een grotere kooi

De nieuwste derailleurs van Shimano hebben altijd een grotere kooi. Dit zorgt ervoor dat de derailleurwieltjes lager komen te hangen. Het voordeel hieraan is dat je altijd met een 34 achtertandwiel zou kunnen rijden. Om het nog mooier te maken de Shimano 12 speed groepsets hebben enkel de keuze uit een 32 of 34 tandwiel. Heb je een 11 speed schakelgroepset en wil je gebruik maken van een 34 tandwiel? Dan zal je altijd een derailleur nodig hebben met een grotere kooi. Echter is dit slechts bij de helft van de fietsen het geval. Om de derailleur nog beter op het grootste tandwiel te laten lopen, zonder dat de derailleur tegen de spaken aan loopt, hebben verschillende Shimano derailleurs een klein koppelstukje. Zo komt de derailleur rechter onder de cassette te hangen. Ook dit tussenstukje is enkel van toepassing op de schakelgroepen 105, Ultegra en Dura-ace.

Hoe werkt de Shimano E-tube app?

De E-tube app van Shimano zorgt ervoor dat jij als gebruiker alles kunt instellen wat betreft de schakelgroep. Hierbij moet je denken aan het koppelen van een fietscomputer, het updaten van de firmware en het beheren van de knoppen van de shifters. Zo kan jij als gebruiker er zelf voor kiezen om de achterderailleur met de linker shifter te bedienen. Maar ook als er een nieuwe shifter aan de schakelgroep gekoppeld moet worden is het kan je dit via de E-tube app doen. De E-tube app is te downloaden in de App store en Google play store. Wanneer de app gedownload is kan je een account aanmaken. Maar zelf vinden wij het nog makkelijker om rechtstreeks met je Facebook-account in te loggen.

Fiets koppelen aan de E-tube app

Koppelen-derailleur-e-tube-app

Nu je bent ingelogd is het tijd om een schakelgroepset te koppelen. Dit doe je door achterop de derailleur op het kleine ronde knopje te drukken. Houdt deze enkele seconden ingedrukt totdat deze blauw knippert. Als je nu in de app kijkt zal de derailleur en schakelgroep zichtbaar worden in de app. Brand het lampje oranje? Dan zit je in het menu om de derailleur af te stellen. Dit doe je door op de shifters te drukken. Wordt enkel de derailleur van de Shimano DI2 zichtbaar in de app? Dan zal je de shifters nog even aan de derailleur moeten koppelen. Dit doe je door een nieuw component toe te voegen. Op de achterkant van de shifter staat een QR-code en een uitgeschreven code. Vul deze code in de app en de shifter is gekoppeld aan de derailleur. Doe dit voor beide shifters. Overigens gaat onze persoonlijke voorkeur uit naar de uitgeschreven code in plaats van de QR-code. Dit komt omdat in vele gevallen de QR-code te klein is om goed te kunnen scannen. Wil je de overige instellingen van shifter aanpassen? Dan zal je in de app op het onderdeel (de shifter) moeten klikken. Je komt dan in een dieper liggend menu.

Hoe de fietscomputer te koppelen aan de Shimano DI2?

Fietscomputer-koppelen-Shimano-DI2 Maak je gebruik van een Dura-Ace of Ultegra Groepset? Dan is het mogelijk om de luxere fietscomputer vanaf de shifters te bedienen. Dit doe je door bovenop de shifters te drukken. Onder het rubber zit namelijk een kleine knop verborgen. Het koppelen van de fietscomputer aan de groepset gaat in 3 simpele stappen. Als voorbeeld hebben wij hiervoor de Wahoo Elemnt Bolt fietscomputer. Hoe de Wahoo fietscomputer exact werkt lees je in ons blog over “Hoe werkt de Wahoo fietscomputer?”.

  1. Voeg een nieuwe sensor toe aan de fietscomputer. Deze optie zit vaak verstopt in het menu van de fietscomputer. Hiervoor is het belangrijk om de fietscomputer en fiets dicht bij elkaar te houden.
  2. Klik op voeg een nieuwe sensor toe en wacht tot de groepset tevoorschijn komt. Bij de Wahoo komt de groepset nog niet meteen tevoorschijn en moet je klikken op “Meer”. Wanneer je dit doet wordt de groepset wel gevonden.
  3. Klik de groepset aan en de fietscomputer kan bediend worden doormiddel van de knoppen bovenop de shifters.

Standaard staat de bluetooth van de fietscomputer al aan. En ook de instellingen van de shifters zijn al op een juiste manier ingesteld. Werkt het niet zoals je wilt of lukt het koppelen niet? Controleer dan als eerste of de bluetooth van de fietscomputer aanstaan. Wat betreft het veranderen van de bediening zal je het menu van de shifters moeten openen in de E-tube app.

De status van de battijen controleren

Shifters hebben kleine batterij CR2032 net zoals de shifters van SRAM. Ook deze batterijen zullen zo’n één seizoen meegaan. Echter is dit sterk afhankelijk van het aantal keer dat je fietst. Gelukkig is het met de nieuwste Shimano DI2 12 speed gemakkelijk om de status van de batterijen in de hendels te controleren. Hiervoor heb je de app niet nodig. Druk op zowel de knop om lichter als om zwaarder te schakelen en er zal een klein led-lichtje opkleuren. Wanneer deze een groene kleur heeft hoef je de batterijen nog niet te vervangen. Wanneer deze rood knipperen is het aan te raden om deze batterijen onmiddellijk te vervangen. Brand het lampje wat constanter rood? Dan kan je prima nog een week fietsen zonder de batterijen te vervangen.

Batterij-status-Shimano-DI2 De Accu van de Shimano DI2 zit netjes in het frame weggewerkt. De oudere schakelgroepen hadden deze accu eerst ook extern maar Shimano heeft deze verplaatst naar een accu die in de zadelpen geplaatst kan worden. Op deze manier is de accu minder kwetsbaar en zit deze ook nog eens mooier weggewerkt. De status van de accu in het frame is het makkelijkste om met de E-tube app te controleren. Hierin vind je snel een overzicht van hoe vol de accu staat. Gemiddeld gezien gaat de accu zo’n 1000 tot 1300 kilometer mee. Maar dit is sterk afhankelijk van het aantal keer dat je schakelt. Het opladen van deze accu kan met de meegeleverd stroomkabel. Dit kan je doen door de kabel aan de computer te verbinden. Dit zal zo’n 3 uur duren voordat de accu voor 100% vol zit. Ook bestaat er een mogelijkheid om de accu op te laden via de netstroom. Dit heeft onze voorkeur, omdat het opladen via het netstroom vele malen sneller gaat. Laad je de accu op via netstroom, dan zal de accu na 1,5 uur helemaal volzitten.

Enige nadeel aan Shimano DI2

Omdat het schakelen met een Shimano DI2 groepset zo makkelijk is kan een kleine beweging er al voor zorgen dat er wordt geschakeld. Maar tijdens het vervoeren van de fiets kan dit een probleem veroorzaken. Wanneer de shifter tegen de wand van een bus staat of in de achterbak ligt kan de knop om te schakelen ingedrukt worden. Wordt deze schakelknop 3 keer ingedrukt zal de schakelgroep uit de slaapstand gaan. En bestaat er een kans dat de batterij leeg raakt.

Een SRAM schakelgroepset voor de racefiets

Naast Shimano zie je op duurdere racefietsen ook vaak een schakelgroep zitten van SRAM. Maar wat zijn nou de voordelen en verschillen van een SRAM schakelgroep vergeleken met een schakelgroepset van Shimano? De enorme inhaalslag van SRAM is voornamelijk te danken aan het feit dat SRAM als eerste fabrikant met een elektronische 12-speed schakelgroepset kwam die werkte op basis van bluetooth. Dit terwijl Shimano destijds nog met 11-speed schakelgroepen werkte. En deze elektronische schakelgroepset van Shimano maakte nog gebruik van verschillende kabels door het frame. Tegenwoordig heeft Shimano de achterstand weer bijgehaald en is zelfs een beetje uitgelopen. Dit komt omdat Shimano ook 12-speed schakelgroepen heeft ontwikkeld die schakelen op basis van bluetooth. Het verschil tussen deze schakelgroepen is minimaal. Dus het maakt vrij weinig uit of je nou gebruik maakt van een schakelgroepset van SRAM of van Shimano.

Maar hoe werkt een elektronische SRAM schakelgroepset dan?

Batterij-derailleur-SRAM-AXS De elektronische schakelgroepen van SRAM worden hebben allemaal de toevoeging AXS. Deze 12-speed schakelgroepen werken op basis van twee verschillende batterijen. Deze batterijen zitten bevestigd aan de derailleurs en zijn dus extern zichtbaar. Dit heeft voor- en nadelen. Zo kan je de batterijen bij een valpartij makkelijker verliezen of beschadigen. Maar een voordeel hieraan is dat je gemakkelijk de voor en achter batterij kunt verwisselen. De batterij van de achterderailleur zal namelijk eerder leeg zijn dan die van de voorderailleur. Dit komt doordat je vaker zal schakelen met de achter derailleur dan met de voorderailleur. Mocht de batterij van de achterderailleur leeg zijn, dan verwissel plaats je de batterij van de voorderrailleur gemakkelijk in achterderailleur. Beide derailleurs maken namelijk gebruik van dezelfde type batterijen. Batterijen gaan zo’n 1000 kilometer mee. Al is dit erg afhankelijk van het aantal keer dat je schakelt. Het opladen van de SRAM AXS schakelgroepsets duurt zo’n 60 minuten.

Hoe weet je hoe vol de batterij van een SRAM AXS is?

Shifter-SRAM-batterij-afstellen Wanneer de batterijen in de oplader zitten zal de het led-lampje van de oplader oranje branden wanneer de batterijen worden opgeladen. Wanneer de batterijen van de SRAM AXS volledig zijn opgeladen zal het led-lampje op de oplader groen kleuren. Ook is het mogelijk om de status van de batterijen te controleren terwijl deze in de fiets zitten gemonteerd. Heb je een mobile telefoon mee? Dan kan je de status van de batterijen gemakkelijk via de app controleren. Maar ook is het mogelijk om dit te doe met behulp van de led-lampjes op de onderdelen, zoals shifters en derailleurs.

De batterij status van de SRAM AXS shifters is gemakkelijk te controleren door te drukken op de schaklknoppen. Wanneer je de schakelknop indruk zal er op de achterkant van de shifter een lampje gaan branden. Brand dit lampje groen? Dan is de batterij voor 25% tot 100% vol. Je zult dus geen actie te hoeven ondernemen. Brandt dit lampje rood? Dan zit de batterij voor 10% tot 25% vol. Om ellende te voorkomen vinden wijzelf dat je de batterijen op dit moment het beste kunt verwisselen. Maar wanneer je nog langer doorrijdt zonder de batterij van de shifter te vervangen. Dan zal deze rood gaan knipperen wanneer het level van de batterij onder de 10% zit. De SRAM shifters maken gebruik van een ronde CR2032 batterij. Deze batterijen in de shifters zullen minimaal 1 jaar mee gaan. Ook dit is sterk afhankelijk van het aantal keer dat je fietst en schakelt. Dus fiets je weinig? Dan kan het zomaar zijn dat deze batterijen wel 2 jaar meegaan.

Batterij-wisselen-SRAM-shifter

Beide shifters maken gebruik van een kleine ronde batterij. Deze batterij is te vinden onder het rubber van de shifters. Wanneer je deze vanaf het stuur naar voren trekt is het mogelijk om de shifter open te draaien. Op deze manier zal de batterij zichtbaar worden en kan de batterij van een SRAM AXS worden vervangen. Om bij de batterij te komen zal je de shifter aan de onderkant moeten openen.

De status van de batterijen op de derailleurs is dus ook zonder gebruik te maken van de SRAM app te controleren. Dit doe je door één keer kort te drukken op de knop van de voor- en achterderailleur. Wanneer het lampje groen brand zit deze voor 25% tot 100% vol. Brandt dit lampje rood? Dan zit de batterij vol voor 10% tot 25% en knippert het lampje rood? Dan zit de batterij in de laatste 10% van zijn capaciteit.

Hoe een SRAM AXS schakelgroepset te koppelen met de app?

Hierboven heb je al gelezen dat het mogelijk is om de groepset te koppelen aan de telefoon of tablet. Dit kan door de SRAM app te downloaden en de bluetooth van de telefoon of tablet aan te zetten. Op de onderdelen zoals derailleurs en shifters zitten verschillende ronde knopjes. Bij de shifters bevinden deze zichzelf aan de binnenkant. Druk deze knopjes 5 tot 10 seconden in en de onderdelen zullen verschijnen in de app. Ook gebruik je deze knoppen om de derailleurs goed af te stellen. Maar hoe je de derailleurs afstelt lees je in ons blog over het afstellen van een derailleur. Wanneer de app de onderdelen niet vind is het aan te raden om het eens 5 minuten later opnieuw te proberen. In de app kan je een nieuwe derailleur of schakelgroep aan shifter koppelen. Wil je de gehele schakelgroep in één keer snel koppelen aan de telefoon. Druk dan als eerst het kleine ronde knopje op de voorderailleur 5 tot 10 seconden in. In de meeste gevallen zullen ook de overige onderdelen meteen in de app verschijnen. Echter kan je in de SRAM app niet zoveel als in de E-Tube app van Shimano. Zo kan je bij SRAM bijvoorbeeld niet bepalen om met één shifter enkel de achterderailleur te bedienen.

De grootste verschillen in het gebruik tussen Shimano en SRAM

Zoals eerder al verteld maakt het niet heel veel meer uit of je gebruik maakt van een Shimano of een SRAM schakelgroepset. De batterijen gaan ongeveer even lang mee, beide schakelgroepen werken op basis van bluetooth, zijn te koppelen aan een app en geven jou als fietser de mogelijkheid om 24 verschillende versnellingen te gebruiken. Maar desondanks zijn er toch enkele verschillen tussen de schakelgroepen van SRAM en Shimano. Zo bedien je met Shimano iedere derailleur met een eigen shifter. Terwijl je bij SRAM met de linker shifter lichter schakelt en met de rechter shifter zwaarder. Wil je met een SRAM AXS groepset naar het buiten of binnenblad schakelen? Dan moet je de schakelknoppen op beide shifters tegelijkertijd indrukken.

Ook kan je met de Shimano DI2 schakelgroepen en de E-tube app de gehele shifters zelf naar wens instellen. Dit kan makkelijk zijn wanneer je bijvoorbeeld een blessure of handicap hebt waardoor je jouw handen niet optimaal kunt gebruiken.

Heb je een luxe fietscomputer? Dan is deze doormiddel van de E-tube app te koppelen. Aan de bovenkant van de Shimano DI2 shifters van de Ultegra en Dura-Ace zitten namelijk knoppen verstopt waarmee je de fietscomputer kan bedienen. Dit is met SRAM enkel mogelijk bij de aller nieuwste SRAM schakelgroepset.

Verschil tussen ontluchten Shimano en SRAM

Waar beide schakelgroepen erg op elkaar lijken zit er ook een grote overlop in de manier van het ontluchten van de schakelgroepen. Het ontluchten van de shifters is heel erg belangrijk. Dit omdat het zo maar zou kunnen zijn dat de remmen niet werken wanneer het bijvullen en/of ontluchten van de schijfremmen niet goed gegaan is. Daarom kan je maar beter even goed de tijd nemen om de hydraulische schijfremmen van de fiets te ontluchten. Voor het ontluchten heb je de juiste olie nodig en nog belangrijker is om de juiste materialen te hebben. Een goede set voor het ontluchten is voorzien van verschillende spuiten en koppelstukken, zodat de het gehele systeem luchtdicht blijft.

Delen op

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook andere Blogs